A | B | C | D | F | G | H | I | J | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | VERKKOLUKION VERKKO-OPINNOT LV 2024-2025 (muutokset mahdollisia) | ||||||||
2 | Tarjottimet avautuivat Wilmassa 2.4.2024 klo 15.00 | ||||||||
3 | Esimerkki mallipohjasta | Kopioitava mallipohja | |||||||
4 | Aine | Opintojakson koodi | Vastaava opettaja | Opettajan pääkoulu | Opintojakson nimi | Auki periodeissa | Oppimateriaali | Suoritusohjeet | Keskeiset sisällöt |
5 | Biologia | BI2 + BI3 | Päivi Mattila | Sibelius-lukio | Ekologian perusteet ja Ihmisen vaikutus ekosysteemeihin | I - V | Studeo: BI2 Ekologian perusteet JA BI3 Ihmisen vaikutukset ekosysteemeihin (LOPS 2021) | BI2+BI3 suoritusohjeet | Opintojaksossa tarkastellaan eliöitä ja elämää luonnon toiminnan näkökulmasta. Käsiteltäviä aiheita ovat eliöiden sopeutuminen, populaatiot, lajien väliset suhteet ja ekosysteemien toiminta sekä biodiversiteetti. Lisäksi syvennytään paikallisiin ja globaaleihin ympäristöongelmiin. |
6 | Biologia | BI5 | Niemi-Kapee | Konepajan lukio ja aikuislukio | Ihmisen biologia | III - IV | Studeo: BI5 Ihmisen biologia | Ihmisen biologia BI05 | Ihmisen biologiassa perehdytään ihmisen anatomiaan ja fysiologiaan. Keskeisiä tarkastelun kohteita ovat ihmisen elintoiminnot ja lisääntyminen. Lisäksi tarkastellaan ihmiselimistön kykyä sopeutua muutoksiin ja puolustautua ulkoisia uhkia vastaan. |
7 | Elämänkatsomustieto | ET3 | Ikonen Essi | Konepajan lukio ja aikuislukio | II, IV | ||||
8 | Elämänkatsomustieto | ET4 | Ikonen Essi | Konepajan lukio ja aikuislukio | I,III | ||||
9 | Elämänkatsomustieto | ET5 | Djakonowsky, Maria | Konepajan lukio ja aikuislukio | II, IV | ||||
10 | Elämänkatsomustieto | ET6 | Djakonowsky, Maria | Konepajan lukio ja aikuislukio | I,III | ||||
11 | Englanti A-kieli | ENA3 | Minna Niemelä | Konepajan lukio ja aikuislukio | Englannin kieli ja kulttuuri luovan ilmaisun välineenä | I - IV | Studeo: ENA3 Creative Minds LOPS2021 | ENA3 alkuinfo | luova toiminta
kulttuurin ja taiteen merkitys yksilölle ja yhteisölle itseilmaisu identiteetin rakentumisessa |
12 | Englanti A-kieli | ENA4 | Kalle Heikkinen | Konepajan lukio ja aikuislukio | Yhteiskunta ja ympäröivä maailma | I - V | Studeo: ENA4 Be the Change! LOPS 2021 | ENA4 alkuinfo | vaikuttaminen kansalaisyhteiskunnassa ihmisoikeuskysymykset, tasa-arvo yksilön vastuut ja velvollisuudet, sananvapaus |
13 | Englanti A-kieli | ENA5 | Krista Kindt-Sarojärvi | Helsingin luonnontiedelukio | Tiede ja tulevaisuus | I - V | Studeo: ENA5 Scientific Solutions LOPS2021 | ENA5 alkuinfo | opiskelijoita kiinnostavat tiedon- ja tieteenalat erilaiset tulevaisuudenvisiot yleistajuiset tekstit, lähdekriittisyys englanti tieteen kielenä, tieteellisen tekstin piirteet |
14 | Englanti A-kieli | ENA6 | Pertti Seppälä | Alppilan lukio | Englannin kieli jatko-opinnoissa ja työelämässä | I - V | New Insights 6 (Otava) | ENA6 alkuinfo | Opintojaksossa pohditaan jatko-opinto- ja urasuunnitelmia sekä työntekoa myös kansainvälisessä kontekstissa. Tehtävät ovat käytännönläheisiä ja valmistavat opiskelijaa jatko-opintoihin ja työelämään. |
15 | Englanti A-kieli | ENA7 | Pertti Seppälä | Alppilan lukio | Ympäristö ja kestävä elämäntapa | I - II | Kaikki tehtävät verkossa | ENA7 alkuinfo | ENA7-verkko-opintojakso tarjoaa mahdollisuuden suorittaa englannin luonto-opintojakso ilmiötehtävien kautta. Aihepiireinä ovat ihmisen ja luonnon vuorovaikutus, maailmanlaajuiset ilmiöt ja kestävään elämäntapaan liittyvät arkipäiväiset teot. |
16 | Espanja A-kieli | EAA10 | Alejandro Jover Rodrígues | Konepajan lukio ja aikuislukio | Pitkän espanjan abikertaus | III,V | Abikertaus (SanomaPro) ja opettajan materiaali | A-espanja abikertaus EAA10 | Valmistaudu pitkän espanjan ylioppilaskokeeseen kertailemalla ja tekemällä tehtäviä ja kirjoittamalla tekstejä omien tarpeittesi mukaan. Opettajalta saat palautetta matkan varrella ja vinkkejä siihen, miten juuri sinä pääset päättökokeessa parhaimpaasi. |
17 | Espanja B-kieli | EAB310 | Alejandro Jover Rodrígues | Konepajan lukio ja aikuislukio | Lyhyen espanjan abikertaus | III,V | Abikertaus (SanomaPro) ja opettajan materiaali | B-Espanja abikertaus EAB310 | Valmistaudu lyhyen espanjan ylioppilaskokeeseen kertailemalla ja tekemällä tehtäviä ja kirjoittamalla tekstejä omien tarpeittesi mukaan. Opettajalta saat palautetta matkan varrella ja vinkkejä siihen, miten juuri sinä pääset päättökokeessa parhaimpaasi. |
18 | Filosofia | FI2 | Panu Niskanen | Helsingin luonnontiedelukio | Etiikka | I - V | Studeo - FI2 Etiikka (LOPS2021) | Etiikka FI02 | Moraaliteoriat, metaetiikka, soveltava etiikka ja normatiivinen etiikka, moraalin luonne normijärjestelmänä, filosofisia teorioita elämän hyvyydestä ja merkityksellisyydestä sekä hyvästä elämäntavasta |
19 | Filosofia | FI3 | Kalle Aho | Vuosaaren lukio | II,IV | ||||
20 | Filosofia | FI4 | Kalle Aho | Vuosaaren lukio | I,III,V | ||||
21 | Historia | HI3 | Juho Kotakallio | Sibelius-lukio | Itsenäisen Suomen historia | I - V | Forum III (LOPS2021) | Historia HI03 | Suomalaisen yhteiskunnan juuret (Ruotsin ajan perintö ja autonomian ajan merkitys), Itsenäistyvä Suomi osana Eurooppaa (itsenäistymisprosessi, sisällissota, 1920- ja 1930-luku), Suomi kansainvälisissä konflikteissa (Suomi toisessa maailmansodassa, kylmän sodan vaikutus), Kohti nykyistä Suomea (yhteiskunnan ja talouden rakennemuutokset ja hyvinvointivaltio) |
22 | Historia | HI4 | Perttu Turunen | Konepajan lukio ja aikuislukio | Eurooppalainen ihminen | I, IV,V | Studeo Eurooppalainen ihminen (LOPS 2021) Liittymisavain: HUS34JPC | Historia HI04 | Eurooppalainen kulttuuri ja maailmankuvan rakentuminen • tiede, taide, uskonto ja media maailmankuvan muokkaajana ja välittäjänä Eurooppalaisen kulttuurin juuret • antiikin kulttuurien yleispiirteet, keskiajan kulttuuri Yksilöllisen ajattelun ja tieteellisen maailmankuvan kehittyminen • tieteen ja taiteen kehitys uudella ajalla, valistus, ihmisoikeuksien syntyminen Kohti nykyaikaa • taide, populaarikulttuuri ja kulttuurin globalisoituminen • edistysusko ja uhkakuvat, demokratian ja tasa-arvoajattelun leviäminen |
23 | Historia | HI8 | Niina Väntänen | Kallion lukio | Kertausta abiturenteille | III,V | |||
24 | Kemia | KE5 | Suula Arppe | Konepajan lukio ja aikuislukio | Kemiallinen energia ja kiertotalous | I - IV | Studeo KE5 Kemiallinen energia ja kiertotalous (LOPS2021) | KE5 Alkuinfo | Opintojakson keskeisiä sisältöjä ovat reaktiosarja- ja seoslaskujen periaatteet, hapetusluvut ja hapettumis-pelkistymisreaktiot, metallien ominaisuuksia ja käyttökohteita, valmistus- ja jalostusprosesseja sekä riittävyys ja kierrätettävyys, sähkökemian keskeiset periaatteet: jännitesarja, normaalipotentiaali, kemiallinen pari, elektrolyysi ja kemiallisen energian varastointi, reaktiossa sitoutuvan tai vapautuvan energian laskeminen muodostumisentalpioiden, sidosenergioiden ja Hessin lain avulla sekä luonnontieteelliseen tutkimukseen tutustuminen tai tutkimuksen tai ongelmanratkaisun ideointi ja suunnittelu. |
25 | Kemia | KE6 | Suula Arppe | Konepajan lukio ja aikuislukio | Kemiallinen tasapaino | I - IV | Studeo KE6 Kemiallinen tasapaino (LOPS2021) | KE6 Alkuinfo | Opintojakson keskeisiä sisältöjä ovat kemiallisen reaktion nopeus ja siihen vaikuttavat tekijät, homogeenisen tasapainon kvalitatiivinen ja kvantitatiivinen käsittely konsentraatioilla, tasapainotilaan vaikuttaminen hapot ja emäkset ja niihin liittyvät käsitteet sekä palamistuotteiden reaktiot vedessä, happo-emästasapainon laskennallinen käsittely, puskuriliuosten toimintaperiaate sekä elimistön ja luonnon puskurisysteemejä, reaktionopeuteen ja tasapainoreaktioihin liittyvien ilmiöiden tutkiminen kokeellisesti ja analysointi graafisesti tietokonesovelluksella. |
26 | Kuvataide | KU01 | Tarja Väntti | Helsingin kuvataidelukio | Omat kuvat, jaetut kulttuurit | I - V | Opettajan tarjoama materiaali, Google Sites -sivusto | KU01 Kuvataide suoritusohjeet | Miten sommittelen mielenkiintoisempia kuvia? Miten lisään tilan tuntua kuviin? Miten yhdistelen värejä esim. pukeutumisessa? Miten luoda hyvä video? Mitä pitäisi tietää taidehistoriasta? Kurssin voi suorittaa puhelimen kameralla ja ilmaissovelluksilla. |
27 | Kuvataide | KULD01 | Tarja Väntti | Helsingin kuvataidelukio | Kuvataiteen lukiodiplomi | III | Opetushallituksen antamat tehtävät ja ohjeet, opettajan Google SItes -sivusto | KULD suoritusohjeet | |
28 | Kuvataide | KU05 | Tarja Väntti | Helsingin kuvataidelukio | 3D-mallinuksen perusteet Blenderillä | IV | Opettajan materiaali Google Sites -sivustolla | KU05 3D-mallinnuksen suoritusohjeet | |
29 | Liikunta | LI1 | Päivi Kinnunen | Alppilan lukio | Oppiva liikkuja | I - V | Opettajan tarjoama materiaali | LI1 suoritusohjeet | Opiskelija pohtii omaa hyvinvointiaan ja arjen jaksamistaan ja havainnoi, miten eri liikuntamuodot vaikuttavat niihin. Kurssi sisältää kaikille yhteiset liikuntasuoritukset (5 kpl) ja loput suoritukset (väh. 3 erilaista) opiskelija valikoi monipuolisesti oman opintopolkunsa mukaisesti annetuista vaihtoehdoista tai itse keksien. Seuraharjoitukset eivät korvaa kurssin tehtäviä. |
30 | Liikunta | LI2 | Juhana Kinnunen | Helsingin verkkolukio | Aktiivinen elämä | I - V | Opettajan tarjoama materiaalii | LI02 Suoritusohjeet | Opiskelija tekee itselleen arkiliikunnan lisäämiseen suunnitelman ja raportoi sen etenemisestä. Opiskelija tekee myös kaikille yhteiset liikuntasuoritukset (5kpl) ja vähintään kolme itse valitsemaansa liikuntasuoritusta. Seuraharjoitukset eivät korvaa kurssin tehtäviä. |
31 | Maantiede | GE2 | Timo Tapio | Helsingin medialukio | Sininen planeetta | II-IV | Studeo: Sininen planeetta (LOPS 2021) | GE2 Suoritusohjeet | |
32 | Maantiede | GE3 | Kati Immeli-Vänskä | Helsingin medialukio | Yhteinen maailma | I - V | Studeo: Yhteinen maailma | GE3 Suoritusohjeet | Jaksossa tarkastellaan ihmisen maailmaa, kuten väestöä, alueellista identiteettiä, globalisaatiota ja energiantuotantoa. Keskeisinä sisältöinä ovat väestönkehitys, kaupungistuminen, ihmistoiminnan vastuullisuus ja ympäristön hyvinvointi. |
33 | Maantiede | GE4 | Sakari Kannisto | Helsingin medialukio | Geomedia – tutki, osallistu ja vaikuta | I - V | GE4 suoritusohjeet | Keskeisinä sisältöinä ovat väestönkehitys, kaupungistuminen, ihmistoiminnan vastuullisuus ja ympäristön hyvinvointi. | |
34 | Maantiede | GE6 | Sakari Kannisto | Helsingin medialukio | Kertausta abiturienteille | III,V | Studeo: Maantieteen kertaus (LOPS2021) | GE6 suoritusohjeet | Yo-kokeeseen valmistautuminen, maantieteen opintojaksojen 1-4 kertaaminen |
35 | Matematiikka - lyhyt | MAB04 | Linda Havola | Sibelius-lukio | Matemaattisia malleja | I - IV | SanomaPro: MOODI MAB 4 Matemaattisia malleja | MAB04 suoritusohjeet | Lineaarinen malli, polynominen malli ja eksponentiaalinen malli |
36 | Matematiikka - lyhyt | MAB05 | Risto Lehto | Vuosaaren lukio | Tilastot ja todennäköisyys | II - IV | Sanomapro: MOODI MAB 5 Tilastot ja todennäköisyys | MAB5 suoritusohjeet | Tunnusluvut, tilastojakauma, tilastollinen riippuvuus, todennäköisyyden käsite, todennäköisyyden laskusääntöjä, kombinatoriikka. |
37 | Matematiikka - lyhyt | MAB06 + MAB07 | Anna Lähde | Helsingin verkkolukio | Talousmatematiikka | I - IV | Huippu 6 ja Huippu 7 (Otava) | MAB06+MAB07 | Talousmatematiikan perusteet; talletukset ja lainat, verotus ja rahan arvo |
38 | Matematiikka - lyhyt | MAB08 | Markus Lähde | Helsingin verkkolukio | I-V | ||||
39 | Matematiikka - lyhyt | MAB09 | Nuutinen Elisa | Konepajan lukio ja aikuislukio | I-V | ||||
40 | Musiikki | MU1 | Heini Mielonen | Helsingin Kuvataidelukio | Intro - kaikki soimaan | I-V | Studeo ja materiaali classroomissa | MU1 VERKKOLUKIO opintojakso | |
41 | Musiikki | MULD01 | Heini Mielonen | Helsingin kuvataidelukio | Musiikin lukiodiplomi | III | Opetushallituksen antamat tehtävät ja ohjeet, opettajan Google SItes -sivusto | ||
42 | Opinto-ohjaus | OP2 | Sari Vahtera (I, III, IV) ja Anniina Järvinen | Helsingin Kuvataidelukio/ Etu-Töölön lukio | Jatko-opinnot, työelämä ja tulevaisuus | I-V | opopassi.com | OP02 suoritusohjeet | Opintojakson keskeiset sisällöt ovat jatko-opinnot, työelämä ja tulevaisuus. Opintojaksolla pohditaan ja suunnitellaan omaa opintopolkua, hankitaan tietoa ja kokemusta opiskelu- ja työelämästä tekemällä erilaisia tehtäviä. |
43 | Psykologia | PS01 | Minna Streng | Mäkelänrinteen lukio | Psyykkinen toiminta ja oppiminen | I-III | Sanoma Pro, Mieli 1 | PS1-verkko ohjeet | Psykologian pakollisen kurssin keskeisimmät sisällöt; oppiminen, hyvinvointi ja ihmisen toiminta |
44 | Psykologia | PS03 | Sofia Hyötyläinen | Konepajan lukio ja aikuislukio | Tietoa käsittelevä ihminen | II, IV | Studeo 3, Tietoa käsittelevä ihminen (LOPS2021) | ||
45 | Psykologia | PS04 | Sofia Hyötyläinen | Konepajan lukio ja aikuislukio | Tunteet ja mielenterveys | I, III, V | Studeo 4, Tunteet ja mielenterveys (LOPS2021) | ||
46 | Ranska A-kieli | RAA10 | Sari Hopeakoski | Helsingin medialukio | Pitkän ranskan abikurssi | III, V | Materiaali Classroomissa | Harjoitellaan monipuolisesti kielen eri osa-alueita ja treenataan yo-koetehtävätyyppejä. | |
47 | Ranska B3-kieli | RAB310 | Sari Hopeakoski | Helsingin medialukio | Lyhyen ranskan abikurssi | III, V | Materiaali Classroomissa | Harjoitellaan monipuolisesti kielen eri osa-alueita ja treenataan yo-koetehtävätyyppejä. | |
48 | Ruotsi B1-kieli | RUB104 | Nuutinen Elisa | Konepajan lukio ja aikuislukio | Ympäristömme | I,III,IV | Otava Fokus 4 | RUB104 alkuinfo | Asuminen ja elinympäristömme, erilaiset elämänkatsomukset, kultturien kohtaaminen, monikulttuurisuus ja maahanmuutto |
49 | Ruotsi B1-kieli | RUB105 | Maija Nikunlassi | Alppilan lukio | Opiskelu- ja työelämä ruotsin kielellä | I-IV | Otava Fokus 5 | RUB105 alkuinfo | Opiskelu, ammatit ja työelämä opiskelijan ja yhteiskunnan näkökulmasta sekä tulevaisuuden suunnitelmat |
50 | Suomi toisena kielenä | S204 | Anna Lavinto | Konepajan lukio ja aikuislukio | Kirjallisuus 1 | I , III, V | Studeo | S204 Alkuinfo | Tutustumme kirjallisuuden eri lajeihin ja niiden lukemiseen. Opettelemme kirjallisuudesta keskustelemista ja kirjallisuuden analysoimista. Opiskelemme kielen kuvallisuutta ja tiivistä kerrontaa. Vastaavuus LOPS2016: vS203 |
51 | Suomi toisena kielenä | S205 | Eija Lehvikko | Vuosaaren lukio | Tekstien tulkinta 1 | I , III, V | opettajan materiaali | S205 alkuinfo | Tutustumme vaikuttavaan kieleen, harjoittelemme perustelemista, opiskelemme lähdekriittisyyttä, luemme merkittävän kirjan. |
52 | Suomi toisena kielenä | S206-207 | Anna Lavinto | Konepajan lukio ja aikuislukio | Kirjoittaminen I + Vuorovaikutus II | II ja IV | Studeo | ||
53 | Suomi toisena kielenä | S208 | Eija Lehvikko | Vuosaaren lukio | Kirjallisuus 2 | II ja IV | opettajan materiaali | S208 alkuinfo | Tavoitteena on muodostaa kokonaiskuva Suomen kirjallisuuden vaiheista osana maailmankirjallisuutta ja tutkia kirjallisuutta sen eri konteksteissa. Luetaan merkittävä kaunokirjallinen teos. |
54 | Terveystieto | TE2 | Tiija Suoverinaho | Konepajan lukio ja aikuislukio | Terveystieto 2 | I - IV | Studeo: Terveys ja ympäristö (LOPS 2021) | "Terveys ja ympäristö" TE02 (LOPS 2021) | Opintojakso käsittelee terveyden, hyvinvoinnin ja turvallisuuden merkitystä arkielämän olennaisena voimavarana. Oppimateriaalina käytetään Studeon sähköistä materiaalia. |
55 | Terveystieto | TE3 | Tiija Suoverinaho | Konepajan lukio ja aikuislukio | Terveystieto 3 | I - IV | Studeo: Terveys ja yhteiskunta (LOPS 2021) | "Terveys ja yhteiskunta" TE03 (LOPS 2021) | Kurssi sisältää erilaisia terveyskäsityksiä ja sairauksien selitysmalleja keskeisiä väestöjen terveyteen vaikuttaneita yhteiskunnallisia, tieteeseen ja teknologiaan liittyviä tekijöitä. |
56 | Terveystieto | TE5 | Mäkelä Heidi | Konepajan lukio ja aikuislukio | Kertausta abiturienteille | III, V | Studeo: Terveystiedon kertaus (LOPS 2021) | suoritusohjeet | Yo-kokeeseen valmistautuminen, terveystiedon opintojaksojen 1-3 kertaaminen |
57 | Uskonto ev. lut | UE1 | Pekka Niemi | Alppilan lukio | Uskonto ilmiönä – kristinuskon, juutalaisuuden ja islamin jäljillä | I - V | Verso 1: Uskonnon juurilla(Ops 2016) tai Uskonto Ilmiönä(Ops 2021), Sanomapro | UE1 - alkuinfo | Uskonnon kulttuurivaikutukset, Uskonto tutkimuskohteena, Lähi-idän uskonnot: Juutalaisuus, Kristinusko ja Islam |
58 | Uskonto ev. lut | UE3 | Pekka Niemi | Alppilan lukio | Maailman uskontoja ja uskonnollisia liikkeitä | I-V | Verso 3. SanomaPro. Lops 2021 | UE03 verkko alkuohje.docx | Intian, Kiinan ja Japanin uskonnot. Luonnonuskonnot ja uudet uskonnolliset liikkeet. |
59 | Uskonto ev. lut | UE5 | Djakonowsky, Maria | Konepajan lukio ja aikuislukio | Uskonto taiteissa ja populaarikulttuurissa | II,IV | Verso 5. SanomaPro. Lops 2021 | UE05 verkko alkuohje.docx | Uskonnon ilmeneminen eri taidemuodoissa. Uskonnollisten tilojen arkkitehtuurista. Symbolit ja myytit eri taidemuodoissa ja populaarikultturissa |
60 | Uskonto ev. lut | UE6 | Djakonowsky, Maria | Konepajan lukio ja aikuislukio | Uskonto, tiede ja media | I, III,V | Verso 6. SanomaPro. Lops 2021 | UE06 verkko alkuohje.docx | Uskonnon tutkimuksen ajankohtaisia teemoja. Uskonnollinen media ja median käyttö uskonnoissa. Uskontojen mediajulkisuus. Uskonnon käsittely mediassa. |
61 | Uskonto, islam | UI1 | Hanna Hallikas | Helsingin kielilukio | Uskonto ilmiönä – juutalaisuuden, kristinuskon ja islamin jäljillä | I, III, V | Verso 1 Uskonto ilmiönä – juutalaisuuden, kristinuskon ja islamin jäljillä (LOPS2021). SanomaPro. | UI1 alkuinfo | Islam, juutalaisuus ja kristinusko. Uskonnontutkimus, uskonto ilmiönä ja uskonnon määrittely. |
62 | Uskonto, islam | UI2 | Hanna Hallikas | Helsingin kielilukio | Maailmanlaajuinen islam | II, IV | Opettajan materiaalit Classroomissa. | UI2 alkuinfo | Islamin opillinen perusta, sunnalaisuuden, shiialaisuuden ja suufilaisuuden muotoutuminen ja niiden keskeiset piirteet, islamin monimuotoisuus sekä poliittinen islam ja nykypäivän keskeiset islamilaiset liikkeet. Islamilainen etiikka, uskonnon asema ja yhteiskunnalliset ja kulttuuriset vaikutukset sekä uskontodialogi. |
63 | Uskonto, islam | UI3 | Hanna Hallikas | Helsingin kielilukio | Maailman uskontoja ja uskonnollisia liikkeitä | I, III, V | Verso 3 Maailman uskontoja ja uskonnollisia liikkeitä (LOPS 2021). SanomaPro. | UI3 alkuinfo | Intian, Kiinan ja Japanin uskonnot, luonnonuskonnot ja uudet uskonnolliset liikkeet sekä näiden vaikutuksia yhteiskuntaan ja kulttuuriin. Islamin suhde hindulaisuuteen ja buddhalaisuuteen ennen ja nyt. |
64 | Uskonto, islam | UI4 | Hanna Hallikas | Helsingin kielilukio | Uskonto, kulttuuri ja yhteiskunta Suomessa | II, IV | Studeo | Uskonto, kulttuuri ja yhteiskunta Suomessa (LOPS 2021). | UI4 alkuinfo | Uskontojen ja uskonnollisten yhteisöjen merkitys, näkyvyys ja vaikutukset Suomessa, muinaissuomalaiset uskontoperinteet ja niiden merkitys suomalaisessa kulttuuriperinnössä, suomalainen uskonnollisuus ja sekularisaatio, uskontojen ja katsomusten välinen dialogi nykypäivän Suomessa, islamin historia Suomessa sekä islamilaisten yhteisöjen rooli nykypäivän Suomessa. |
65 | Uskonto, katolinen | UK1 | Kasierska-Szura Katarzyna | Helsingin verkkolukio | Uskonto ilmiönä – kristinuskon, juutalaisuuden ja islamin jäljillä | I, III, V | Opettaja jakaa materiaalit Classroomissa | Uskonto käsitteenä ja ilmiönä, uskonnon ulottuvuudet, juutalaisuus, kristinsuko, islsam | |
66 | Uskonto, katolinen | UK2 | Kasierska-Szura Katarzyna | Helsingin verkkolukio | Maailmanlaajuinen katolisuus | II ,IV ja V | Opettaja jakaa materiaalit Classroomissa | Katolisen kirkon kehitys ja kirkolliskokoukset, kirkon oppi, reformaatio, Raamattu - traditio - opetusvirka | |
67 | Uskonto, katolinen | UK3 | Kasierska-Szura Katarzyna | Helsingin verkkolukio | Uskonto ilmiönä – kristinuskon, juutalaisuuden ja islamin jäljillä | I, III, V | Opettaja jakaa materiaalit Classroomissa | ||
68 | Uskonto, katolinen | UK4 | Kasierska-Szura Katarzyna | Helsingin verkkolukio | Maailmanlaajuinen katolisuus | II ,IV ja V | Opettaja jakaa materiaalit Classroomissa | ||
69 | Uskonto, ortodoksi | UO1 | Matias Cederström | Konepajan lukio ja aikuislukio | Uskonto ilmiönä - juutalaisuuden, kristinuskon ja islamin jäljillä | I, III, V | Studeo UE1 Uskonto ilmiönä - juutalaisuuden, kristinuskon ja islamin jäljillä (LOPS 2021) sekä materiaali Classroomissa | UO1 Opintojakson kuvaus | Uskonnot ja uskonnottomuus maailmassa ja ilmiöinä. Kristinuskon synty ja kehitys. Ortodoksisen opin muotoutuminen. Juutalaisuus, kristinusko ja islam sekä niiden väliset yhteydet ja vaikutukset. |
70 | Uskonto, ortodoksi | UO2 | Matias Cederström | Konepajan lukio ja aikuislukio | Ortodoksisuus maailmassa | II, IV | Studeo UE2 Maailmanlaajuinen kristinusko (LOPS 2021) sekä materiaali Classroomissa | UO2 Opintojakson kuvaus | Ortodoksisen kirkon opin ja hengellisen elämän vaikutus kulttuuriin ja ihmisten arkeen. Bysantti ja luostarilaitos. Ortodoksiset ja orientaaliset ortodoksiset kirkot maailmalla. Kristinuskon eri suuntaukset. Ekumenia ja uskontodialogi. |
71 | Uskonto, ortodoksi | UO3 | Matias Cederström | Konepajan lukio ja aikuislukio | Maailman uskontoja ja uskonnollisia liikkeitä | I, III, V | Studeo UE3 Maailman uskontoja ja uskonnollisia liikkeitä (LOPS 2021) sekä materiaali Classroomissa | UO3 Opintojakson kuvaus | Intian, Kiinan ja Japanin alueen uskonnot osana yksilöiden ja yhteisöjen elämää sekä niiden vaikutukset kulttuuriin ja yhteiskuntaan. Luonnonuskonnot ja uudet uskonnolliset liikkeet. |
72 | Uskonto, ortodoksi | UO4 | Matias Cederström | Konepajan lukio ja aikuislukio | Uskonto, kulttuuri ja yhteiskunta Suomessa | II, IV | Studeo UE4 Uskonto, kulttuuri ja yhteiskunta Suomessa (LOPS 2021) sekä materiaali Classroomissa | UO4 Opintojakson kuvaus | Uskontojen (painopiste ortodoksisessa kirkossa) merkitys ja vaikutukset suomalaisessa yhteiskunnassa yksilöiden ja yhteisöjen näkökulmasta eri aikoina. |
73 | Uskonto, ortodoksi | UO5 | Matias Cederström | Konepajan lukio ja aikuislukio | Ortodoksisuuden ja taiteen vuorovaikutus | I, III, V | Studeo UE5 Uskonto taiteessa ja populaarikulttuurissa (LOPS 2021) sekä materiaali Classroomissa | UO5 Opintojakson kuvaus | Uskontojen ja niiden oppien ilmenemismuotoja eri taiteenlajeissa ennen ja nyt. Ortodoksisen taiteen erityispiirteet: kirkkomusiikki, arkkitehtuuri, ikonitaide ja hymnografia. |
74 | Uskonto, ortodoksi | UO6 | Matias Cederström | Konepajan lukio ja aikuislukio | Ortodoksisuus, tiede ja media | II, IV | Studeo UE6 Uskonto, tiede ja media (LOPS 2021) sekä materiaali Classroomissa | UO6 Opintojakson kuvaus | Ortodoksinen kirkko ja eri uskonnot mediassa ja median käyttäjinä. Tiede, media ja ortodoksisen kirkon eettinen opetus. |
75 | Venäjä | VEA10 | Irina Koronen | Kielilukio | Pitkän venäjän abikurssi | III,V | Opiskelualustana toimii Teams, jossa on kaikki tehtävät ja ohjeet. | Kerrataan aiempien kurssien keskeisiä sisältöjä ja harjoitellaan yo-koetehtävätyyppejä. | |
76 | Venäjä | VEB310 | Jaako Kaunisto | Sibelius-lukio | Lyhyen venäjän abikurssi | III,V | Materiaali Classroomissa | Ohjeet Classroomissa | Kerrataan aiempien kurssien keskeisiä sisältöjä ja harjoitellaan yo-koetehtävätyyppejä. |
77 | Yhteiskuntaoppi | YH2 | Antti Vesivalo | Alppilan lukio | Taloustieto | I - IV | Otava, Forum Taloustieto | YH2 alkuinfo | Kansantalouden osat, markkinatalouden toiminta, maailmantalous sekä talouselämän häiriöt ja niiden hoito. |
78 | Yhteiskuntaoppi | YH4 | Niina Väntänen | Kallion lukio | Lakitieto | II - IV | Studeo YH4 Kansalaisen lakitieto LOPS2021. Kurssiavain opettajalta | Oikeusjärjestyksen perusteeet ja yleisimmät oikeustoimet seuraavilla aloilla: sopimus- ja vahingonkorvausoikeus, perhe- ja jäämitsöoikeus, varallisuusoikeus, tekijänoikeudet, kuluttajansuoja, työoikeus, asuminen, hallinto-oikeus, ympäristöoikeus ja rikos- ja prosessioikeus. | |
79 | Yhteiskuntaoppi | YH6 | Niina Väntänen | Kallion lukio | Kertausta abiturenteille | III, V | |||
80 | Äidinkieli ja kirjallisuus | ÄI4 | Ravi Sanna | Konepajan lukio ja aikuislukio | Kirjallisuus I | I - V | Studeo: ÄI4 Kirjallisuus 1 (LOPS 2021) | ÄI4-jakson suoritusohjeet | Perehdytään kauno- ja tietokirjallisuuden erittelyyn ja tulkintaan sekä tutustutaan elämyksellisiin lukemisen ja kirjoittamisen tapoihin |
81 | Äidinkieli ja kirjallisuus | ÄI5 | Ravi Sanna | Konepajan lukio ja aikuislukio | Tekstien tulkinta | I-V | Studeo: Tekstien tulkinta 1 (LOPS | ÄI5-jakson suoritusohje | Perehdytään vaikuttaviin teksteihin (mediassa, taiteessa), argumentaatioon, tiedon luotettavuuteen. Luetaan kaunokirjallinen teos. |
82 | Äidinkieli ja kirjallisuus | ÄI6 + ÄI7 | Räsänen Jenni | Konepajan lukio ja aikuislukio | Kirjoittaminen I + Vuorovaikutus II | II - IV | Studeo: ÄI6 Kirjoittaminen 1 + ÄI7 Vuorovaikutus 2 (LOPS 2021) | ÄI6+ÄI7:n alkuinfo | Perehdytään kirjoittamisen ja esiintymisen taitoihin: Kirjoitetaan kirjoitustaidon essee. Annetaan vertaispalautetta. Luetaan tietokirja tai romaani. Laaditaan videoitu puheenvuoro. |
83 | Äidinkieli ja kirjallisuus | ÄI8 | Kuutti Marita | Helsingin kielilukio | Kirjallisuus II | I-V | Studeo: ÄI8 Kirjallisuus 2 (LOPS 2021) | ÄI8:n alkuinfo | Perehdytään kirjallisuushistorian ajanjaksojen keskeisiin tyylipiirteisiin ja tietoihin. Analysoidaan ja tulkitaan tekstejä kontekstin näkökulmasta. Luetaan 1—2 kokonaisteosta. |
84 |