Venäjä sulki ilmatilansa eurooppalaisilta lentoyhtiöiltä helmikuun lopulla vastatoimena EU:n asettamille pakotteille. Venäjän päätös on voimassa toukokuun loppuun.
EU:ssa varaudutaan siihen, että pakotteita ei aivan lähiaikoina pureta.
Euroopan komission liikenteen ja liikkumisen pääosaston pääjohtaja Henrik Hololei muistuttaa vuonna 2014 Venäjälle asetetuista pakotteista, kun Venäjä valtasi Krimin niemimaan Ukrainalta. Tuolloin Euroopan unionin ja Yhdysvaltojen asettamat pakotteet ovat edelleen voimassa.
– En usko, että tämän nykyisen pakotepaketin osalta mikään tulee olemaan erilaista, nopeaa ratkaisua ei ole luvassa, sanoo Hololei.
Jos sota Ukrainassa pitkittyy, Venäjän määräämät vastapakotteet voivat johtaa eurooppalaisten lentoyhtiöiden Aasian-lentojen vähentymiseen pysyvästi.
Finnairin lisälomautustarve satoja henkilöitä
Finnair on saanut päätökseen Venäjän ylilentokiellosta johtuvat muutosneuvottelut. Niissä todettiin, että lisälomautustarve on huhtikuusta alkaen 75–155 lentäjää ja 110–360 matkustamohenkilöstön jäsentä.
Lopullinen lomautustarve riippuu poikkeustilanteen kehittymisestä ja siitä, kuinka kannattavaksi osoittautuu Venäjän ilmatilan kiertäminen Aasian ja Euroopan välisillä lennoilla.
Jos sota ja siitä seuranneet pakotteet ja ylilentokielto pitkittyvät, analyytikon mielestä Finnairin on harkittava muiden eurooppalaisten lentoyhtiöiden lailla Aasian-strategia uudelleen.
– Venäjän ylilentokielto uhkaa koko Finnairin Aasian-strategiaa. Tästä näkökulmasta Finnair joutuu harkitsemaan koko konsernin liiketoimintastrategiaa jo lähiaikoina, pohtii Inderesin pääanalyytikko Antti Viljakainen.
Tosin välitöntä kiirettä tähän ei ole, sillä lentoyhtiön kassa on vahva. Vuoden 2021 lopussa se oli suuruudeltaan 1,7 miljardia euroa.
– Kassapuskureita on kaikissa skenaarioissa käytössä reilusti tämän vuoden yli, tapahtuipa ylilentokiellon kanssa mitä tahansa.
Toisaalta rahdin hinta on parissa vuodessa kolminkertaistunut, mikä tekee mahdolliseksi Venäjän ilmatilan kiertämisen. Finnair saa lähiaikoina seuraa Helsinki-Vantaalta pohjoisnavan kautta kiertävälle reitille, kun Japan Airlines aloittaa sillä omat lentonsa.
– Pitkässä juoksussa ei voida laskea sen varaan, että nämä rahtihinnat pysyisivät näin korkeana ja tämän tyyppistä toimintaa pystyttäisiin harrastamaan.
Koillis-Aasian reiteiltä kalustoa Intiaaan
Finnairille valonpilkahdus tulee Intiasta. Maan nopea talouskasvu luo kysyntää uusille lentoyhteyksille, ja Finnair tavoittelee omaa siivuaan Intian ja Pohjois-Amerikan välisistä rahdin ja matkustajien kuljetuksista. Yhtiö lentää jo Delhiin ja aloittaa keväällä lennot Mumbaista Helsinki-Vantaalle, josta on vaihtoyhteys Yhdysvaltojen lennoille.
Viljakaisen mielestä uudet reitit eivät voi korvata menetettyjä yhteyksiä Koillis-Aasiaan.
– Samassa mittakaavassa liikennettä on vaikea rakentaa Intiaan ja Pohjois-Amerikkaan, koska Finnairilla ei ole näillä yhteyksillä samaa maantieteellista kilpailuetua, minkä Helsinki-Vantaa tarjoaa Aasian lennoilla, sanoo Antti Viljakainen.
Tarvitaanko kaikkia laajarunkokoneita
Mutta monelle eurooppalaiselle lentoyhtiölle Aasian strategian karsiminen tarkoittaa sitä, ettei kaikille laajarunkokoneille ole jatkossa käyttöä.
Pitkittynyt Venäjän ylilentokielto voi johtaa matkustajavirtojen siirtymiseen Euroopan ja Koillis-Aasian välillä eteläisille Persianlahden ja Turkin kautta lennettäville reiteille, jolloin konetta vaihdetaan Dohan, Abu Dhabin, Dubain tai Istanbulin kaltaisilla suurilla lentoasemilla.
Aasian vaihtomatkustajien puuttuessa tarvitaan myös vähemmän syöttöliikennettä Euroopassa, jolloin lentoliikenne voi vähentyä pysyvästi monella reitillä.
Lue lisää:
Suomen idänkauppa hyytyi Krimin miehitykseen – Pakotteet lisäsivät Venäjän tuskaa