Tukholman Arlandan lentoasemalla juhlittiin viikonvaihteessa Finnairin historiallisia lentoja. Tulevana talvena yhtiö lentää ensimmäistä kertaa kaukolentoja Thaimaahan ja Yhdysvaltoihin myös muualta kuin Helsinki-Vantaalta.
– Tämä mahdollisuus syntyi pandemian aikana, ja päätimme siihen tarttua. Meillä ei ole mitään sitä vastaan, jos se kääntyy pidempiaikaiseksi laajennukseksi, sanoo Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner.
Manner tarkoittaa Finnairin kilpailijan Norwegianin vetäytymistä kaukolennoista, ja näiden matkustajien saamista Finnairin asiakkaiksi. Pohjoismaiden lentomarkkinoita jaetaan uudelleen Finnairin ja SAS:n välillä.
Finnairin Tukholman-lennot työllistävät kaksi Airbus A350 -matkustajakonetta, mikä tarkoittaa noin 270 työtehtävää. Yhtiö harkitsee myös, että lähivuosina toimitettavien uusien A350-koneiden kapasiteettia sijoitetaan Tukholmaan.
– Finnairin kapasiteetti tulee lähivuosina kolmen A350-koneen seurauksena kasvamaan, ja sitä on mahdollista kohdentaa myöskin Arlandaan, myöntää Manner.
Finnairilla on tällä hetkellä 16 Airbus A350-laajarunkokonetta, ja loput kolme tilattua konetta toimitetaan lähivuosina.
Tulevana talvena Finnair lentää sekä Arlandasta että Helsinki-Vantaalta Yhdysvaltojen Miamiin, New Yorkiin ja Los Angelesiin. Thaimaassa kohteita ovat Bangkok ja Phuket.
Yhdysvaltojen-lennot tarkoittavat myös väliaikaista muutosta yhtiön strategiaan, joka perinteisesti on keskittynyt Euroopan ja Aasian välisiin lentoihin.
Aasiassa matkustusrajoituksia puretaan kuitenkin odotettua hitaammin, ja esimerkiksi Kiina avautunee Finnairin arvion mukaan vasta vuoden 2022 ensimmäisen puoliskon jälkeen. Sen sijaan matkustusrajoitukset Yhdysvaltoihin sekä Thaimaahan poistuvat marraskuussa.
Todennäköisesti Pohjois-Amerikan reittien tarjonta säilyy vahvana myös pandemian jälkeen.
Tällä hetkellä Finnair lentää noin 130 lentoa päivässä, mikä on noin puolet pandemiaa edeltävästä määrästä. Muualla Euroopassa lentoliikenteestä on palautunut jo huomattavasti enemmän, noin 80 prosenttia.
Finnairin tappio pieneni – matkustajamäärät kasvussa
Finnairin vertailukelpoinen liiketulos oli heinä-syyskuussa lähes 110 miljoonaa euroa tappiolla, kun vuosi sitten samaan aikaan tappio vuosi oli 167 miljoonaa. Yhtiö arvioi olevansa tappiollinen vielä ensi vuoden ensimmäisen puoliskon ajan, koska Aasian matkustusrajoitukset vähentävät lentämistä.
Sen sijaan ensimmäisen kerran pandemian alkamisen jälkeen yhtiön operatiivinen kassavirta kääntyi positiiviseksi rahtitulojen ja lentolippujen myynnin ansiosta. Euroopassa matkustus on avautunut ja syyskuusta alkaen yhtiö on saanut runsaasti lentovarauksia.
– Matkustusrajoitukset Suomen ja muun Euroopan välillä poistuivat, mutta vasta heinäkuun lopussa, selvästi muuta Eurooppaa jäljessä.
Poikkeuksellisen vahvan lentorahdin kysyntä jatkuu yhtiön arvion mukaan kesään 2022 asti.
– Lentorahtien kysyntä on jatkunut poikkeuksellisen vahvana globaalien toimitusketjuhäiriöiden vuoksi, ja lentorahdin hinta on yli kaksinkertainen verrattuna pandemiaa edeltävään aikaan, sanoo Manner.
Juttua korjattu 26.10.2021 klo 20.50. Otsikosta poistettu työpaikkojen siirtymistä koskeva maininta.