Ajankohtaiskatsaus kuntien talouteen

Taloustorstain 8.10.2020 aiheet ja tallenne

Taloustorstain tallenne on julkaistu 15.10.2020 ja se on katseltavissa osoitteessa:
https://www.kunta.tv/taloustorstai-8-10-2020/

 

Taloustorstai-lähetyksessä 8.10.2020 käsitellyt asiat

Ajankohtaiset asiat, Sanna Lehtonen
* Valtion talousarvio 2021 ja kuntatalousohjelma, Minna Punakallio
* Ajankohtaiset valtionosuusasiat, Sanna Lehtonen
* Verotuksen ajankohtaiset, Benjamin Strandberg
* Oppivelvollisuuden laajentaminen vuoden 2021 talousarviossa, Kyösti Värri
* Budjettiriihen vaikutukset kuntien painelaskelmiin, Tuomas Hanhela, FCG Konsultointi
* Kuntalain korjaussarja - miten talouspykälät muuttuvat?, Sari Korento
* Osavuosikatsausten laatiminen ja raportointi alkaa! Mitä kuntien tulee tietää?, Marja-Liisa Ylitalo
* Vaikuttavuusinvestoiminen – mitä se on ja mitä merkitystä sillä on kunnille?, Jari Vaine

 

Ajankohtaiset asiat, Sanna Lehtonen

Kunnan talousjohtajan syksy 2020 - poimi tärkeät päivämäärät talteen:

  • Valtion vuoden 2020 7. lisätalousarvio, 29.10.2020
  • Vuoden 2019 verotuksen valmistuminen, loka-marraskuun vaihde
  • Vuoden 2021 veroprosenttien ilmoittaminen Verohallinnolle, 17.11.2020
  • Vuoden 2021 valtionosuuspäätökset (VM & OKM), 31.12.2020.

FCG Koulutuksen syksyn 2020 koulutustilaisuudet:

  • Konsernitilinpäätöksen erityiskysymyksiä, 27.-28.10.2020
  • Verotulo Hotline, 29.10.2020
  • Arvonlisäverotuksen erityiskysymyksiä, 12.11.2020.

Tilinpäätöspäivät:

  • Kunnallinen osakeyhtiö, 11.11.2020 
  • Liikelaitokset, 11.11.2020
  • Ammatillinen koulutus, 19.11.2020
  • Korkeakoulut, 9.11.2020
  • Sosiaali- ja terveystoimi, 19.11.2020
  • Kunnat ja kuntakonsernit, 13.-14.1.2021.

 

Valtion talousarvio 2021 ja kuntatalousohjelma, Minna Punakallio

  • Valtion talousarvioesitys vuodelle 2021 annettiin 5.10.2020.
  • VM julkaisi 5.10. kuntakohtaiset laskelmat peruspalveluiden valtionosuuskorotuksista vuodelle 2020 ja 2021.
  • Syksyn kuntatalousohjelma vuodelle 2021 julkaistiin. Julkaisussa esitellään kuntatalouden tilannekuvaa, valtion kuntiin kohdistuvia toimenpiteitä, toimien yhteisvaikutusta ja kuntatalouden kehitysarviota vuosille 2020–2024.
  • Kuntaliito on julkaissut netissä kalvopaketin kuntien ja kuntayhtymien taloudesta.
  • Myös kuntatalousohjelman koko maan kehitysarviosta julkaistiin kuntakohtaiset painelaskelmat. Ne löytyvät netistä Vuoden 2021 kuntatalousohjelma on julkaistu-tiedotteen lopun Excel-liitetiedoista.
  • Lisätietoa budjetista ja ennustetietoutta pääekonomistin palstalta (kohdat katsaukset ja diaesitykset).

 

Ajankohtaiset valtionosuusasiat, Sanna Lehtonen

  • VM julkaisi Kuntatalousohjelmassa käytetyn kuntatalouden painelaskelman 5.10.2020. Laskelma sisältää kuntakohtaisia tietoja vuosista 2020–2024 – myös valtionosuuden ennakkolaskelmat!
  • Vuoden 2021 valtionosuuslaskelmassa (VM) on otettu huomioon valtion talousarvio vuodelle 2021 ja hallituksen koronatukipaketit.

Vuoden 2021 valtionosuus:

  • Indeksikorotus +2,4 %
  • Valtionosuusprosentti 25,67 %
  • Tukipaketti lisää valtionosuutta +280 milj. €
  • Tulopohjan tasaus päivittyy vielä vuoden 2019 verotuksen valmistuessa.
  • Ennakkolaskelmaa vuoden 2021 kotikuntakorvauksista ei ole.

 

  • Budjettiriihessä 16.9.2020 ”Hallitus esittää kuntatalouden tukemiseen noin 4 miljardin euron kokonaisuutta.” 
  • Hallituksen kehysriihessä 4/2020 ja budjettiriihessä 9/2020 käsiteltiin
    Kuntatalouden tukipaketit vuosille 2020 ja 2021.
  • Valtion budjetti (5.10.2020) antaa ristiriitaista tietoa siitä, kumpaa 280 miljoonan euron valtionosuuslisäyksellä halutaan tehdä, kompensoida kunnille koronamenetyksiä vai poistaa kiky-leikkauksen vaikutus vuodelta 2021.
  • 4. lisätalousarvio (6/2020): Koronatuki sairaanhoitopiireille +200 miljoonaa euroa vuonna 2020. Hakuaika on päättynyt 25.9.2020. Valmistelu on käynnissä. Päätökset tehdään marraskuussa ja maksatus on joulukuussa.
  • 6. lisätalousarvio (24.9.2020): Koronatuki HUSille +200 miljoonaa euroa vuonna 2020 testauksiin rajalla.
  • 7. lisätalousarvio, VM:n ehdotus (2.10.2020): Koronakustannusten korvaus +355 miljoonaa euroa vuonna 2020.
  • Budjettiriihi 9/2020: Lisäavustus sairaanhoitopiireille +200 miljoonaa euroa vuonna 2020.
  • Kuntien harkinnanvaraista valtionosuudenkorotusta haki 146 kuntaa. Päätöksiä valmistellaan VM:ssä. Päätökset ilmoitetaan marraskuun loppuun mennessä. Maksatus tapahtuu joulukuussa.
  • Tilastokeskus ei enää syksyllä 2020 toteuta syksyn tilastointipäivän 20.9.2020 Järjestäjä- ja oppilaitostason oppilaat- ja opiskelijat -tiedonkeruuta. Opetus- ja kulttuuritoimen vos-rahoituksen laskentaan esi- ja perusopetuksen oppilasmäärät tilastointipäivänä 20.9.2020 haetaan KOSKI-varannosta.
  • Päätös 30.9.2020: Joukkoliikenteen koronatuella korvataan lipputulojen menetyksiä sadalla miljoonalla eurolla.

Ajankohtaiset valtionavustustärpit lokakuussa:

  • Ammatillisen koulutuksen laatu- ja tasa-arvo, hakuaika päättyy 15.10.2020.
  • Kirjastojen lasten ja nuorten e-aineistolisenssit, hakuaika päättyy 15.10.2020.
  • Digitaalinen kulttuuriperintö ja museoiden digitaaliset palvelut, hakuaika päättyy 15.10.2020.
  • Varhaiskasvatuksen ja opetushenkilöstön osaamisen kehittämine, hakuaika päättyy 5.11.2020.
  • Kansanopistojen ja kansalaisopistojen rakenteellinen kehittäminen, hakuaika päättyy 4.11.2020.

 

Verotuksen ajankohtaiset, Benjamin Strandberg

  • Koko maan veroennustekehikko päivitettiin 5.10.2020. Kuluva ja ensi vuosi pelättyä parempi, valtion tukitoimet pääsyinä parantuneisiin arvioihin. Epävarmuus koronan takia on kuitenkin yhä ilmeinen.
  • Lokakuun päivitys perustuu syksyn Kuntatalousohjelmassa esitettyihin arvioihin verotulojen kehityksestä.
    • Kuluvan vuoden verotulojen kehitys on pelättyä parempi, joka myös on näkynyt viime kuukausien verotilityksissä.
    • Talouden sulkutoimia on lievennetty suurelta osin, mutta koronavirusepidemian aiheuttama epävarmuus verotuloihin on kuitenkin yhä ilmeinen.

 

  • Ennusteessa on huomioitu toteutuneet verotilitykset syyskuuhun 2020 asti, palkkojen, eläkkeiden, työttömyysturvaetuuksien sekä muiden veronalaisten sosiaalietuuksien muutokset verovuodelle 2019 ja ne perustuvat Verohallinnon tulokehitystilaston tietoon (11.5.2020).
  • Tämän lisäksi ennusteessa on huomioitu Verohallinnon 5.10. päivitetty ennakkotieto koskien koko maan maksuunpantuja kunnallis- ja yhteisöveroja verovuonna 2019 sekä budjettiriihessä päätetyt kuntaryhmän korotetut yhteisöveron osuudet verovuosille 2021–2024.
  • Ansiotuloeriä korotettu: verovuoden 2020 palkkasumman muutos parantui 0,6 % -yksiköllä syyskuun arviosta ja asettuu nyt -2,5 %:iin.
    • Samalla korotettiin muun muassa myös työkorvausten, hankintatöiden ja elinkeinotoiminnan ansiotulo-osuuksien tasoa.
    • Eläketulojen kehitys 2021 à toisaalta heikentynyt viime aikojen arvioiden mukaan.
    • Pääosin näistä muutoksista johtuen maksettava kunnallisvero kasvaa noin 200 miljoonalla eurolla per vuosi.

 

  • Veroperustemuutokset alentavat kunnallisveron tuottoa arviolta 179 milj.€ vuonna 2021.

    • Tästä 172 milj. euroa johtuu hallitusohjelman mukaisista ansiotasoindeksin tarkistuksista, jotka olimme jo huomioineet aikaisemmissa ennusteissa.
    • Lisäksi tehtiin muutamia vaikutuksiltaan pienehköjä muutoksia veroperusteisiin.
    • Arvioidut verotulomenetykset huomioidaan verotulojen menetyksien korvauksina.

 

  • Yhteisöveroennuste nousee selvästi syyskuun arvioista.
  • Kuntien yhteisöveroennuste nousee selvästi syyskuun arvioista osittain siitä syystä, että arvioitu maksettava yhteisövero kasvaa verovuosina 2020–2024.
    • Verovuosi 2020 (kaikki veronsaajat): +260 miljoonaa euroa.
    • Verovuosi 2021 (kaikki veronsaajat): +220 miljoonaa euroa.
    • Verovuodet 2022-2024 (kaikki veronsaajat): +300 miljoonaa euroa.

 

  • Voimakas nousu johtuu osittain myös korotetuista yhteisöveron jako-osuuksista, josta päätettiin budjettiriihessä.

    • Kuntien yhteisöveron jako-osuuteen tehdään näin ollen 10 prosenttiyksikön määräaikainen korotus myös vuodelle 2021 (KTO: 2021: +510 milj. € 2022: +50 milj. €).
    • Lisäksi kunnille kompensoidaan varhaiskasvatusmaksujen alentamiset korottamalla yhteisöveron jako-osuutta pysyvästi 2 prosenttiyksiköllä verovuodesta 2021 eteenpäin. (KTO: 2021: +102 milj. €).
    • Tutkimus- ja kehittämistoiminnan lisävähennykset 2021–2024: +0,4–0,5 % -yksikköä.

 

Oppivelvollisuuden laajentaminen vuoden 2021 talousarviossa, Kyösti Värri

 

  • Rahoitus kunnille ja koulutuksen järjestäjille valtionosuusjärjestelmän kautta. Yleiskatteellista. Kunnat ja koulutuksen järjestäjät päättävät käytöstä.
  • Valtion talousarvioesityksessä valtionosuus kunnille peruspalvelujen järjestämiseen 5,9 milj. euroa.
  • Valtion talousarvioesityksessä valtionosuus ammatilliseen koulutukseen 3,6 milj. eruroa. Valtion talousarvioesityksessä valtionosuus lukiokoulutukseen 6,7 milj. euroa.
  • Hallitus antanee lakiesityksensä 15.10.2020 eduskunnalle.
  • Kuntaliiton webinaari 21.10.2020 klo 9–10: Lakiesityksen talousarviovaikutukset kunnille ja koulutuksen järjestäjille.

 

Budjettiriihen vaikutukset kuntien painelaskelmiin,
Tuomas Hanhela, FCG Konsultointi

Tilannekuva:

  • Painelaskelmalla pyritään kuvaamaan kuntatalouden tilaa.
  • Lasketaan kuntakohtaisesti.
  • Päivittyy aina, kun uutta tietoa tulee.
  • Laskenta perustuu 7.10.2020 tilannetietoon.
  • Negatiivisen vuosikatteen kuntia 65 kpl vuonna 2019.
  • Tuloveroprosentin korotuksia yli 50 kunnassa.

Koronan ja tukipakettien vaikutus:

  • Valtion tukitoimien ansiosta vuoden 2020 kuntataloustilanne vaikuttaa osassa kunnista jopa paranevan.
  • Tukipaketeista huolimatta kuntatalouden tila on heikkenevä vuodesta 2021 eteenpäin – negatiivisen vuosikatteen ja taseeltaan alijäämäisten kuntien lukumäärät kasvavat.

Kestävä Kuntatalous -verkostohanke:

  • Verkostohanke tarjoaa työkaluja ja tukea kunnille, joiden agendalla on talouden tasapainottamisohjelman tekeminen, sen toimeenpano, yksittäisen tasapainoa edistävän toimenpiteen tarkastelu tai päätöksentekokyvyn parantaminen.
  • Verkostohankkeessa käsitellään keinoja, joiden avulla kuntatalous saadaan kestävälle pohjalle ja pidetään tasapainossa ja kestävänä myös tulevaisuudessa. 

 

Kuntalain korjaussarja - miten talouspykälät muuttuvat?,
Sari Korento

 

  • VM asetti Kuntalain muutostarpeita selvittävän työryhmän ajalle 15.8.2019–30.9.2020. Työryhmän tehtävänä on arvioida muutostarpeet ja valmistella tarvittavat lainsäädännön muutokset.

    • HE-luonnos on lausuntokierroksella. Lausuntoaika päättyy 30.10.2020.
    • Voimaan keväällä 2021.

Taloutta koskevien säännösten muutostarpeita:

  • kunnan taloussuunnitelman tasapainoa ja alijäämän kattamista koskeva sääntely;
  • kunnan ja kuntayhtymän arviointimenettelyä koskeva sääntely;
  • kuntayhtymän taloutta ja rakennejärjestelyjä koskeva sääntely;
  • liikelaitossääntely (erityisesti taloutta koskevat säännökset);
  • tarkastusta (mm. sisäinen tarkastus) koskeva sääntely; sekä
  • muut taloutta koskevat täsmentämistarpeet, joita ovat ainakin rahoitustoiminnan periaatteista päättäminen ja kunnan lainan antamista koskevan sääntelyn tarkistaminen. 

Nykyinen kuntalaki:

  • Tuli voimaan keväällä 2015.
  • Tarkennettiin ja osin tiukennettiin mm. alijäämän kattamista koskevia säännöksiä.
  • Määriteltiin alijäämän kattamiskausi.
  • Erillisestä talouden tasapainottamista koskevasta toimenpideohjelmasta luovuttiin, ja yksilöidyt toimenpiteet päätetään nykyisin taloussuunnitelmassa.
  • Arviointimenettely (ns. kriisikuntamenettely) voidaan käynnistää, jos kunta ei ole kattanut kunnan taseeseen kertynyttä alijäämää 110 §:n 3 momentissa säädetyssä määräajassa.
  • Ns. kriisikuntakriteerejä on tämän jälkeen uudistettu, ja niitä sovelletaan ensimmäisen kerran vuonna 2022 vuosien 2020 ja 2021 tilinpäätösten perusteella.

Taloussuunnitelman tasapaino ja alijäämän kattaminen:

  • Kertyneen ylijäämän huomioiminen taloussuunnitelmassa.
  • Taloussuunnitelman on oltava tasapainossa tai ylijäämäinen. Taloussuunnitelman tasapainossa voidaan ottaa huomioon talousarvion laadintavuoden taseeseen kertyväksi arvioitu ylijäämä.

 

Osavuosikatsausten laatiminen ja raportointi alkaa! Mitä kuntien tulee tietää?, Marja-Liisa Ylitalo

Valtioneuvoston asetukset - Kunnan taloutta koskevien tietojen toimittamisesta:

  • 524/2020
  • Voimaan 1.1.2021
  • Kunnan on toimitettava tiedot määräajassa Valtiokonttorin taloustietovarantoon sen ylläpitämän tietojärjestelmän edellyttämässä muodossa
  • Aikataulut ja raportointikokonaisuudet.

Valtioneuvoston asetukset - Kunnan tilinpäätöksessä esitettävistä tiedoista:

  • 525/2020
  • Voimaan 1.1.2021
  • Laskelmakaavat
  • Liitetiedot
  • Osavuosikatsaukset.

Puolivuosikatsaus (VN asetus) 15.8. ja 15.4.:

  • Kunnan ja liikelaitosten sekä taseyksiköiden tuloslaskelmat ja taseet
  • Huom! Vesilaitoksen taseyksikkö
  • Toiminnan ja talouden olennaiset tapahtumat
  • Talousarvion toteutuminen
  • Ennuste koko vuoden tuotoista ja kuluista
  • Kunta tekee oman paketin, suositus: tiedoksi valtuustolle.

Valtiokonttorille raportointi:

  • Koko kunta, ml. liikelaitokset ja vesihuollon taseyksikkö, sisäiset erät eliminoituna.
  • Ei sektoritasoista tietoa.
  • Ennakoidut koko vuotta koskevat tiedot; riippumatta, onko talousarvio-muutoksia tehty.
  • Kommentointia VK:n hyväksyntä-palvelussa kenttäkohtaisesti tai t-00-välilehden lisätietokentässä.
  • Kommentoidaan mahdollisia alkuperäisestä talousarviosta muuttuneita. tekijöitä, jotka vaikuttavat talousarvion ja ennusteen poikkeamaan.

KTPE = tilinpäätösennuste:

  • Tuloslaskelma
  • Investoinnit
  • Eriteltynä
  • Rahoitusosuudet
  • Luovutustulot bruttona
  • Toiminnan ja investointien rahavirta
  • Lainakanta 31.12
  • Henkilöstön määrä 31.12.

Neljännesvuosikatsaus (VN asetus) 30.4. ja 31.10.:

  • Kunnan ja liikelaitosten sekä taseyksiköiden tuloslaskelmat ja taseet
  • Huom! Vesilaitoksen taseyksikkö
  • Toiminnan ja talouden olennaiset tapahtumat
  • Talousarvion toteutuminen
  • Keskeiset tekijät, joiden ennakoidaan vaikuttavan tilikauden tuottojen ja kulujen määriin
  • Kunta tekee oman paketin, suositus: tiedoksi valtuustolle.

Valtiokonttorille raportointi (neljännesvuosiraportointi, 30.4., 15.8., 31.10. ja 15.4.):

  • Koko kunta, ml. liikelaitokset ja vesihuollon taseyksikkö, keskinäiset erät eliminoituna
  • Tuloslaskelman ja taseen tilien kumulatiiviset saldot (+ investoinnit).
  • Sektoriluokituksen mukaiset tiedot
  • Luontoisetujen raha-arvot
  • Palautusjärjestelmän arvonlisävero käyttötaloudesta ja investoinneista.
  • Yleiset tilinpäätösperiaatteet
  • Mahdollista kommentoida lyhyesti sanallisesti sellaisia tekijöitä, jotka eivät toteudu tasaisesti vuoden aikana.

Tilinpäätösarvio KKTPA (25.1.):

  • Tilien saldotasoinen tieto ei riitä, vaan sitä tulee oikaista mahdollisilla kirjaamattomilla tiedossa olevilla erillä.
  • Raportointi sisältää tuloslaskelman ja taseen tilitasoisen tiedon siten, että niistä on muodostettavissa rahoituslaskelma.
  • Investointierittelyt hyödyketyypeittäin.

Yleisiä tilinpäätösperiaatteita:

  • Suoriteperusteisuus
  • Jaksottaminen
  • Olennaisuuden periaate
  • Korkojohdannaiset, hankerahoitus
  • Väli- ja selvittelytilit
  • Netottamiskielto
  • Keskeneräisten vs. valmistuneiden investointien käsittely
  • Suunnitelman mukaisten poistojen kirjaaminen kuukausittain
  • Kertaluonteiset erät – ei jaksotusta
  • Osinkotuotot, luovutusvoitot.

Tulossa: Kirjanpitolautakunnan kuntajaoston yleisohje puolivuosi- ja neljännesvuosikatsausten laadinnasta.

 

Vaikuttavuusinvestoiminen – mitä se on ja mitä merkitystä sillä on kunnille?, Jari Vaine

Vaikuttavuusinvestoiminen (engl. Impact investing):

  • Yksityisen pääoman tietoista suuntaamista toimintaan, joka saa aikaan sekä taloudellista tuottoa että mitattavaa yhteiskunnallista/ympäristöllistä hyötyä
  • Tulosperusteinen rahoitussopimus (SIB/EIB/DIB) - yksi vaikuttavuusinvestoimisen muoto, jossa sijoitusvarat käytetään yhteisen tulostavoitteen saavuttamiseen
  • SIB = Social Impact Bond
  • EIB = Environmental Impact Bond
  • DIB = Development Impact Bond
  • SIB-mallin keskeiset toimijat
  • Julkinen sektori – Tilaaja - maksaa osuuden saavutetuista tuloksista
  • Sijoittaja - Raha hakee merkitystä – kantaa vähintään pääosin taloudelliset riskit
  • Palveluntarjoaja - Kilpailuetua vaikuttavuuden todentamisessa.

Vaikuttavuusketju ja vaikuttavuuden mallintaminen:

  • Panos (input) Käytetyt resurssit ->
  • Teko (output) Mitattava tehty työ ->
  • Vaikutus (outcome) Konkreettinen muutos ihmisissä tai rakenteissa ->
  • Vaikuttavuus (impact) Ihmisten hyvinvointi ja yhteiskunnallinen hyöty
  • Vaikuttavuus mallintamisen lähtökohtana <-> mallinnus toimii vaikuttavuuden johtamisen ja vaikutusten todentamisen työvälineenä
  • Toiminnan onnistumisen mittaaminen: Tulosmittarit, Toimintaa ohjaavat mittarit, Prosessimittarit, Muut mittarit.

Merkitys kunnille - lähtökohtia:

  • Kuntatalouden kehitysnäkymät vaikeat (Koronapandemian vaikutukset, tulot kasvavat selvästi menoja hitaammin, investointi- ja velanhoitokyky koetuksella…)
  • Sosiaaliset ja yhteiskunnalliset haasteet (lapsiperheiden tilanne, lasten ja nuorten syrjäytyminen, huostaanotot, ikääntyminen, hoivan tarpeet, Ilmastonmuutoksen torjunta, kestävä kehitys…)
  • Kestävyysvaje, työllisyyden hoito…

Uutta ajattelua ja tekemistä tarvitaan:

  • Hyvinvoinnin lisäämiseen ja ongelmien ehkäisyyn uusia toiminta- ja rahoitusmalleja, jotka auttavat myös julkisen talouden tasapainottamisessa
  • Resursseja vaikuttaviin toimiin – keskinäiset riippuvuussuhteet, ilmiölähtöisyys
  • Julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin yhteistyötä.

Merkitys kunnille – taustatekijöitä:

  • Kokeilut - hyväksytty tapa uudistaa
  • Hyvinvointitalous-teema
  • Ennakoivan ja ehkäisevän toiminnan mahdollisuudet – luo hyvinvointia ja pienentää kestävyysvajetta
  • Linjauksia ja halukkuutta ilmastonmuutoksen hillitsemisestä
  • Hallitusohjelma: sosiaalisesti, taloudellisesti ja ekologisesti kestävä yhteiskunta
  • SIB-hankkeet ovat yksi keino - myös nykyiset keinot soveltuvat, mutta muokattava hankintojen lähestymistapaa tulosperusteiseksi
  • Kuinka kunnat voivat nykyistä paremmin ostaa tuloksia, ei vain suoritteita?
  • Vaikuttavuus syntyy tilaajan, palveluntuottajien ja sijoittajien yhteistyönä.

Merkitys kunnille – toimenpiteet:

  • Kunta määrittelee tulostavoitteen, ei tekemisen tapaa -> esim. väestöryhmä, jonka hyvinvointia halutaan lisätä tai ympäristöaihe, johon halutaan myönteinen muutos
  • Halutun tavoitetason tai muutoksen, joka on mitattavissa -> tuloksen taloudellinen arvo -> palveluntuottajille (ja sijoittajille) maksettava tulospalkkio
  • Palveluntuottajat toteuttavat käytännön toimet parhaaksi katsotulla tavalla yhteistyössä tilaajan (kunnan) kanssa
    (Lähde: Vaikuttavuusinvestoimisen osaamiskeskus (TEM).

Mitä kunnalta edellytetään?

  • Selvitys tarpeesta ja arvioiduista vaikutuksista – talous- ja substanssiyksiköt
  • Selvitys hankkeen kytköksistä (puoltavat tai kielteiset)
  • Talouden varautuminen = tavoiteltu vaikutus -> tulospalkkio, taloussuunnittelu
  • Päätös – viranhaltijoiden ja luottamushenkilöiden yhteinen näkemys.

Vaikuttavuushankkeet Suomessa ja tulevaisuus:

Toteutuneita

  • Työhyvinvoinnin edistäminen julkisella sektorilla, päättynyt. 
  • Maahanmuuttajien nopea työllistyminen ja kotoutuminen, päättynyt.  
  • Lasten, lapsiperheiden ja nuorten hyvinvoinnin edistäminen, käynnissä. 
  • Lapset II Kilpailutuksessa / Työllistymisen edistäminen, käynnissä.

Suunniteltuja tai selvitysvaiheessa

  • Lapsiperheiden hyvinvointi, Työikäisten työkyky, Ikääntyneiden itsenäisen toimintakyvyn vahvistaminen, Ilmasto ja ympäristö, Asumisen energiatehokkuus… Voi myös tehdä esiyksiä.
  • Ratkaistavia asioita siis riittää. 
  • Eri osatekijöiden näkymiä olisi kyettävä analysoimaan, yhteistyön tarve.

Eteneminen

Kuntaliiton asiantuntijat, jotka voivat kertoa lisää

Löydä lisää sisältöä samoista teemoista
Kuvituskuva.

EU-vaalit ovat kuntavaalit

Kunnissa toimeenpannaan aivan merkittävä osa EU-politiikkaa ja EU-lainsäädäntöä. EU-politiikan vaikuttavuus onkin paljolti kiinni kuntien toimista. 

EU-vaaleissa määritellään EU:n suunta seuraavaksi viideksi vuodeksi. Samalla määrittelemme kuntien suuntaa - EU-vaalit ovat kuntavaalit.

Tutustu EU-vaalikauden tavoitteisiimme