SlideShare a Scribd company logo
1 of 44
Digabi – suuntana
sähköiset ylioppilaskokeet
Huhtikuu 2016
HUOM: Kaikkia tietoja ei ole päivitetty 5/2015 jälkeen.
Matleena Laakso
Blogi: www.matleenalaakso.fi
Twitter: @matleenalaakso
Diat: www.slideshare.net/MatleenaLaakso
Kuvat, ellei muuta mainittu:
Digabi.fi (CC BY-NC-ND)
Esityksen kuvissa muitakin
Diasarjan löydät verkosta
Matleenan blogi: www.matleenalaakso.fi
Sähköiset kokeet -sivu eli bit.ly/ekyselyt
•Tämän diasarjan uusin versio
•Linkkejä koe/kyselytyökaluihin
•Sähköiset kokeet ja arviointi -diat
•OnEdu-kurssit ja kokeet -diat
Sähköisten yo-kirjoitusten tavoitteita
Lukio-opetuksen
pedagogiikan uudistaminen
Nuorten osaamistarpeisiin vastaaminen
(jatko-opinnot & työelämä)
Tuottaa jatkossakin vertailukelpoista
aineistoa osaamisesta
Meneillään olevat uudistukset
• Tutkinnon sähköistäminen
• Arvosanojen vertailtavuuden parantaminen
• Tutkinnon hyödynnettävyys korkeakouluvalinnoissa
• Yleissivistävyyden mittaus
• Äidinkielen kokeen uudistaminen
• Matematiikan kokeen uudistaminen
• Kielten kokeiden taitotasot
• Suullisen kielitaidon mittaaminen
• YTL sähköistää hakemus- ja lausuntolomakkeensa
Sähköiset ylioppilaskirjoitukset
• Digabi on YTL:n projekti, joka sähköistää ylioppilaskirjoitukset
• 2019 alkaen kaikki kokeet tehdään tietokoneella
Kuva: digabi.fi/digabi/projektin-aikataulu
Viim. nyt
kielten
suullinen
mukaan
Yo-kokeissa ennallaan
digabi.fi/wordpress/wp-content/uploads/2014/06/Sahkoinen_ylioppilaskoe.pdf (CC BY)
• Sisältö lukion opetussuunnitelman
perusteista
• 6 h koe
• Kurssi- ja oppiainerajat ylittävät
tehtävät mahdollisia
• Vastauksia saa luonnostella
paperille
• Yhdenaikaisuus ym. reunaehdot
• Ei vapaata netin käyttöä
Digabi – virtaa yo-tutkintoon
Verkkosivut
•ylioppilastutkinto.fi
•digabi.fi
•abitti.fi
Facebook
•Ylioppilastutkintolautakunta
•Tietokoneet yo-kirjoituksissa
Twitter
•#digabi #abitti
•@YTLSEN
Vimeo etsi ”digabi”
Tilaa uutiskírje!
Lisää linkkivinkkejä
• Käsitteet: digabi.fi/termipankki
• Ohjeet, määräykset ja materiaalit: digabi.fi/materiaalit
• Järjestämisohje ym:
www.ylioppilastutkinto.fi/fi/ylioppilastutkinto/digabi
Ajankohtaista keväällä 2016
Webinaarit (katsottavissa myös tallenteina)
•8.3. Abitin kehittyminen + kenraaliharjoitus
•22.3. Kenraaliharjoitus
•12.4. Havaintoja kenraaliharjoituksesta
•26.4. Webinaari opiskelijoille: Kysy sähköisestä yo-kokeesta
•17.5. Valmistautuminen kurssikokeeseen
Lisätiedot: digabi.fi/2016/03/kevaan-2016-webinaarit
•Webinaarit alkavat klo 15.15 
•Kokoushuone: connect.funet.fi/digabi
•Kysymyksiä voi lähettää etukäteen digabi@ylioppilastutkinto.fi 
Kehittämistyön pääpainopisteet
•Kokelaan näkymän kehittäminen
DigabiOS -käyttöjärjestelmä
digabi.fi/tekniikka/digabi-os
• Käynnistetään muistitikuilta opiskelijoiden koneisiin. Tulee sisältämään
opiskelijan koetilanteessa tarvitsemat ohjelmat, estää pääsyn omiin
tiedostoihin ja internetiin.
• Tavoitteena toteuttaa kaikille kokelaille samanlainen koetilanne.
• Varsinainen koe (kysymykset, oheisaineistot, vastaukset) sijaitsee
koetilan palvelimella.
• Yo-kokeessa käytettävästä DigabiOS:sta on julkaistu jatkuvasti
kehittyvä Abitti-kurssikoejärjestelmä. Sitä voi vapaasti kokeilla ja
käyttää. Digabi toivoo palautetta!
Kuva: Matleena Laakso, CC BY
Tarvitaan sähköä, koneet ja
kolmenlaisia muistitikkuja
• AbittiUSB-ohjelmalla laaditaan USB-muistitikut, joilta opiskelijoiden
koneet ja koetilan palvelin käynnistetään.
• Opiskelijan tikku vähintään 4 Gt ja palvelintikku 8 Gt.
• Opiskelijalle
– Läppäri (laitevaatimukset); käynnistetään opiskelijan tikulta
• Opettajalle/koetilaan
– Koetilan palvelin; käynnistetään palvelintikulta
– Tavallinen muistitikku, minkä avulla Abitissa tehdyt
koetehtävät siirretään koetilan palvelimelle
– Kytkimiä ja piuhoja, jotta opiskelijoiden koneet saadaan
yhdistettyä koetilan palvelimeen, myös jatkojohtoja on hyvä olla
tarjolla. (Abitti-kurssikokeen voi toteuttaa myös langattomasti.)
Lue ohjeet ja laadi tikut: www.abitti.fi/fi/ohjeet
www.abitti.fi on YTL:n kurssikoejärjestelmä
Abitti-kokeen laatiminen
• Opettaja kirjautuu Abittiin, missä tehdään ja tarkastetaan
koekysymykset.
• Koepaketti tallennetaan muistitikulle  Siirretään palvelinkoneelle 
Kokeen päätyttyä vastaukset otetaan talteen palvelimelta ja siirretään
muistitikulla Abittiin arvosteltavaksi.
Abitin monivalintatehtävät
digabi.fi/2015/05/monivalinnat-abittiin
• Vastausvaihtojen esitysjärjestys arvotaan jokaisella
näyttökerralla.
• Vaihtoehdoissa voi olla tekstin lisäksi myös kuvia.
• Ole huolellinen oikean vaihtoehdon merkitsemisessä, koska
et voi muuttaa sitä myöhemmin.
• Et voi järjestää Abitissa kysymyksiä uudelleen. Jos teet pitkää
koetta, suunnittele se etukäteen vaikkapa tekstinkäsittely-
ohjelmassa ja siirrä Abittiin leikepöydän kautta.
Abitin aukkomonivalinta
www.abitti.fi/blogi/2015/05/aukkomonivalinta
Siirrä kursori aukon kohdalle ja napsauta “Lisää aukko kursorin
kohdalle” -painiketta. Syötä vaihtoehdot valikkoon ja valitse
huolella oikea vastaus, sillä et voi muuttaa sitä myöhemmin.
Kokeen jälkeen vastausten pisteytys tapahtuu automaattisesti
tämän tiedon perusteella.
Abittiin kuvia ja ääntä
• Janne Cederbergin laatiman työkalu mahdollistaa myös esim.
taulukoiden ja äänen lisäämisen Abitti-kokeisiin
• Tehtäväeditori: editori.opetus.tv
Yksinkertainen järjestelmä
• Koneen käynnistämistä USB-tikulta kannattaa harjoitella ennen
varsinaista koetilannetta.
– Teknisesti haastavinta on koneen käynnistys USB-tikulta, mutta riittää,
että jokainen osaa tehdä sen omalle koneelleen.
• Koeympäristön rakentaminen voi aluksi tuntua tekniseltä, mutta
koejärjestelmä on periaatteiltaan hyvin yksinkertainen. 
• Koetilanteeseen kannattaa varata muutama varakone.
• HUOM: Jos koepäivänä on poissaolijoita: älä lataa vastauksia palvelimelta ja säästä
palvelintikku. Järjestä poissaolijoille uusi koetilaisuus samalta palvelintikulta ja siirrä
kerralla kaikki vastaukset oma.abitti.fihin yhdessä tiedostossa.
Kuvat: pixabay.com, CC0
Abitti päivittyy jatkuvasti
Uutiskirje kertoo oleelliset muutokset, siksi se kannattaa
tilata! Aiemmat uutiskirjeet: digabi.fi/aihe/uutiskirje
•Abittiin rekisteröityneille ilmoitetaan sähköpostilla, mikäli on tullut niin
isoja muutoksia, että aiemmin laaditut tikut on syytä päivittää.
•Opiskelijan tikut ja palvelintikut kannattaa aina päivittää ennen
koeviikkoa.
• Mm. uudet kysymystyypit edellyttävät tikkujen päivittämistä.
Nyt Abitti toimii langattomasti
• Abittia voi käyttää langattomasti, testeissä se toiminut hyvin:
digabi.fi/2015/03/testaa-abittia-wlan-verkolla
• Langattoman kokeen järjestämiseen apua tarjoaa myös Abitti-
yhteensopiva maksullinen NettiNiilo, jonka avulla voidaan
samalla helposti jakaa halutut materiaalit: nettiniilo.fi
Koetilan rakentaminen kurssikokeeseen
Koetilaan rakennetaan paikallinen verkko, joka yhdistää opiskelijoiden koneet
koetilan palvelimeen kytkimien välityksellä. Koetilanteessa ei ole internet-yhteyttä.
Lisäksi läppärit voidaan jatkojohtojen avulla liittää sähköverkkoon.
HUOM: Nykyisin
onnistuu myös
langattomasti,
kuten edellä
kerrottu!
Yo-koetilan rakentaminen
Kuvassa myös sähkönsyötön varmistaminen
varavirtalähde
(akku) =
Sähköisiä kurssikokeita kannattaa
järjestää monipuolisesti
www.abitti.fi
•Kysymystyyppejä lisätään
vähitellen
•Päätelaitteiden USB-käynnistys
ja Abitti tulee tutuksi
•Internet ei käytössä
Olemassa olevat järjestelmät
•Monipuolisempia
•Eivät vaadi USB-käynnistystä
•Internet voi olla käytössä
Yo-kokeen ohjelmistot (04/2016)
Voivat olla kokelaan päätelaitteessa tai koetilan välityspalvelimella, jolle koejärjestelmäkin asennettu.
Koekäyttöön voi tulla sekä maksuttomia että maksullisia ohjelmia.
Koetilan välityspalvelimelle on hyväksytty seuraava ohjelmisto
•MAOL-digitaulukot (Otava) kaikille kokelaille
Päätelaitteelle on hyväksytty seuraavat ohjelmistot:
•LibreOffice (tekstinkäsittely, taulukkolaskenta, esitysgrafiikka, vektorigrafiikka)
•GIMP (kuvankäsittely)
•Pinta (kuvankäsittely)
•InkScape (vektorigrafiikka)
•Dia (vektorigrafiikka)
•wxMaxima (symbolinen laskenta)
•Texas Instruments TI-Nspire CAS (symbolinen laskenta)
•Casio ClassPad Manager (symbolinen laskenta)
•Geogebra (mm. kuvaajat)
•LoggerPro (kuvaajat) kaikille kokelaille
Ajantasainen listaus ohjelmistoista ja esittelyvideot:
digabi.fi/tekniikka/ohjelmistot
Matematiikka
• Matemaattis-luonnontieteellisten aineiden webinaaritallenne
– Matemaattisen notaation vaihtoehtoja
• Keväästä 2016 alkaen kokeen alkuosa tehdään ilman laskinta
– Taulukkokirja käytössä koko kokeen ajan
– Valinnaisuus vähenee jonkin verran (13 tehtävää, joista vastataan
enintään 10:een; 6 p/tehtävä)
• Sähköinen yo-koe alkaen 2019
– Maksimipistemäärä 120 (tehtävissä erilaisia pistemääriä)
Tavoite, että välineet tiedossa viimeistään vuosi etukäteen.
Sitä ennen kannattaa seurata fykeä.
Äidinkieli
www.ylioppilastutkinto.fi/images/sivuston_tiedostot/Sahkoinen_tutkinto/fi_sahkoinen_aidinkieli.pdf
• Libre Office, vastaukset voidaan antaa myös suoraan tehtävän
yhteydessä olevilla välineillä.
• Mitataan entistä tarkemmin myös tiedon käsittelyn ja pätevyyden
arvioinnin taitoja.
• Erityispiirteenä laajahkot multimodaaliset aineistot, joista kokelas
valitsee itse tehtävän kannalta tarkoituksenmukaiset osat
käytettäväkseen.
• Entistä laajempi ja monimuotoisempi aineisto
 tarkoitus simuloida modernissa tietotulvassa vastaan tulevia
ongelmanratkaisu- ja päätöksentekotilanteita.
• digabi.fi/kokeet/esimerkkitehtavat/aidinkieli-suomi
Tavoite: kokeen kuvaus valmis 3 v. etukäteen eli syksyllä 2015.
Sähköinen yo-tutkinto – reaali+ai
www.ylioppilastutkinto.fi/images/sivuston_tiedostot/Sahkoinen_tutkinto/fi_sahkoinen_reaali.pdf
www.ylioppilastutkinto.fi/images/sivuston_tiedostot/Sahkoinen_tutkinto/fi_sahkoinen_aidinkieli.pdf
Esimerkkejä kokeen tausta-aineistoista
•Artikkelitietokantoja
•Tekstejä
•Kaavioita
•Karttoja
•Kuvia
•Videoita
•Animaatioita
•Äänitiedostoja
•Simulaatioita*
•Taulukoita
•Tilastoja
•Mittaustuloksia*
*) ei mainittu esimerkkinä ai-kokeen yhteydessä
Esimerkkejä kokeen tausta-aineistoista
• Artikkelitietokantoja
• Tekstejä
• Kaavioita
• Karttoja
• Kuvia
• Videoita
• Animaatioita
• Äänitiedostoja
• Simulaatioita*
• Taulukoita
• Tilastoja
• Mittaustuloksia*
Miten käytät/voisit käyttää näitä
jo nyt osana opetusta, arviointia
ja kurssikokeita?
Reaalikokeet
digabi.fi/wordpress/wp-content/uploads/2014/06/Sahkoinen_ylioppilaskoe.pdf (CC BY)
• Tehtävien modulaarisuus: osaamisen eri tasot, max 120p.
• Vrt. Bloomin taksonomia & Krathwohl-Anderson
• Pyramidissa ”tehtävänantoja”
Reaalikokeen modulaarinen rakenne
Moduulien määrä voi vaihdella eri koekerroilla ja eri oppiaineissa
www.ylioppilastutkinto.fi/images/sivuston_tiedostot/Sahkoinen_tutkinto/fi_sahkoinen_reaali.pdf
Esimerkkejä koerakenteesta
www.ylioppilastutkinto.fi/images/sivuston_tiedostot/Sahkoinen_tutkinto/fi_sahkoinen_reaali.pdf
Materiaalivinkkejä maantieteilijöille
• Helsingin opetusviraston mediakeskuksen seminaari 17.12.2014
– Ratvio & Jylhä: bit.ly/14eJ8w4
• Geopisteen täydennyskoulutuksen
materiaaleista löytyy sähköisiä harjoituksia:
– bit.ly/1D7oR7h
• Maantieteen esimerkkitehtäviä
– digabi.fi/kokeet/esimerkkitehtavat/maantiede
Kuva: pixabay.com, CC0
Sähköinen kielikoe
digabi.fi/wordpress/wp-content/uploads/2014/06/Sahkoinen_ylioppilaskoe.pdf (CC BY)
Taina Juurakko-Paavola: Sähköisestä kielikokeesta:
digabi.fi/wordpress/wp-content/uploads/2015/01/Digabi-kielikoe-24012015.pdf
• Eurooppalainen viitekehys vahvasti mukana
• Kaikki kielitaidon osa-alueet samana päivänä, kesto 6 h
(suullinen 2019 mennessä)
• Maksimipistemäärä edelleen 299 p, muutoksia vasta kun
suullinen koe mukaan
• Osakokeet:
– Kuullun ymmärtäminen 1 t (80-90 p) – aloittaa kokeen
– Kokelas saa vapaasti päättää ajankäytöstä muiden
osakokeiden kesken
• Luetun ymmärtäminen (70-90 p)
• Sanasto ja rakenteet (20-40 p)
• Kirjallinen tuottaminen (99 p)
Poimintoja kielikokeen rakenneraportista
YTL/Digabi/von Zansen 2015:
digabi.fi/wordpress/wp-content/uploads/2014/02/Kielikokeen_rakenne_raportti.pdf
• Aikarajoitteisilla osakokeilla ei vaikutusta koesuoritukseen tai
opiskelijoiden tunnelmiin.
• Opiskelijat vastaavat tyypillisesti tehtävä kerrallaan.
• Opiskelijat tiedostavat kielitaidon koostuvat eri osa-alueista.
Osakokeista rakentuva kielikoe tukisi omien vahvuuksien ja
kehityskohtien tunnistamista, eli kieliprofiilin muodostumista.
• Osakokeiden rajaaminen on perusteltua tulevaisuuden kannalta.
Osakokeet mahdollistavat sähköisten apuvälineiden (oikoluku,
sanakirja,..) sallimiset niihin kokonaisuuksiin, joissa ne ovat
perusteltuja.
• Osakokeista koostuva kokonaisuus varmistaisi, että opiskelija ehtii
vastata kaikkiin kielitaidon eri osa-alueita mittaaviin tehtäviin.
Kielikokeen sisällöstä
Taina Juurakko-Paavola: Sähköisestä kielikokeesta:
digabi.fi/wordpress/wp-content/uploads/2015/01/Digabi-kielikoe-24012015.pdf
• Tekstit ja tehtävätyypit monipuolisempia
• Monimediaisuus: esim. kuultava teksti voidaan myös nähdä,
esim. video
• Kuvien käyttö erilaisissa tehtävissä
• Tekstien pituus voi vaihdella nykyistä enemmän
• Autenttisuus: esim. tekstien ulkoasu
• Eri osataitoja integroivat tehtävät mahdollisia
Opettajilta toivotaan kommentteja kielijaosten laatimiin
esimerkkitehtäviin. Mahdollisuus keskusteluun jokaisen sivun
alareunassa: digabi.fi/kielijaosten-esimerkit
Luonnostelma kielikokeen uudistuksista
Taina Juurakko-Paavola: Sähköisestä kielikokeesta:
digabi.fi/wordpress/wp-content/uploads/2015/01/Digabi-kielikoe-24012015.pdf
Esimerkkitehtäviä tarjolla
• Varsinaiset koetehtävät kuuluvat koesalaisuuden piiriin, eikä
niitä julkisteta. YTL ei laadi esimerkkitehtäviä.
• Ainejaosten esimerkkitehtävät
– digabi.fi/kokeet/esimerkkitehtavat
– Kannattaa tutustua myös muiden samantapaisten aineiden
esimerkkeihin!
• Myös YTL:n oppiainekohtaiset kuvaukset on syytä lukea
– www.ylioppilastutkinto.fi/fi/ylioppilastutkinto/digabi
• Muista myös ideabi.fi!
ideabi.fi
Tutki, kommentoi ja arvioi ideoita sähköisistä ylioppilas-
koetehtävistä sekä jaa omiasi.
Voit ideoidayhdessäopiskelijoiden kanssa!
Osaamista pitäisi arvioida eri tavoinyle.fi/uutiset/tulevaisuuden_koulun_kehittajat_perinteinen_koe_on_turhan_hallitseva__kokeettomuuttakin_voisi_kokeill
a_rohkeasti/7426939
• Parikokeet
• Itsearviointi
• Ryhmäkokeet
• Suulliset kokeet
• Erimuotoiset kokeet
• Täysi kokeettomuus
• Erilaisia tehtävänantoja
• Materiaalit kokeessa mukana
• Kokeissa ei ole mitään pahaa; ne myös opettavat
suoriutumaan tietyistä asioista tietyssä ajassa
• Lukiossa opiskelijoista 90 % antaisi itselleen saman
arvosanan kuin opettaja
Raision lukion sähköinen koeviikko
www.raisionlukio.fi/index.php/projektit-ja-hankkeet/leee
• Koeviikolla 17 opettajalla 26 sähköistä kurssikoetta
– Moodle ja Google-lomakkeet
– Vähennettiin mekaanista kokeiden korjaamista
– Runsaampi kuvien ja videoiden käyttö
– Kielten kokeissa myös suullisia osioita
• Viiden opettajan digitiimi
– Auttoi kokeiden laadinnassa
– Turvasi koetilanteen kiertämällä koeluokissa, auttamalla
tarvittaessa kokeen aloituksessa sekä päivystämällä
puhelimitse.
”Sähköisen koeviikon järjestäminen on mahdollista
näillä voimavaroilla ja osaamisella.”
Koeviikoton jakso Turussa
Turun Lyseon lukio, Minna Stormi: blog.edu.turku.fi/tiimit/2014/06/18/sahkoiset-kokeet-reaaliaineissa
• Sähköiset materiaalit ja työskentelytavat lisääntyivät
• Opiskelijat rohkaistuvat käyttämään sähköisiä välineitä
– Opettajan apu ja tuki
– Ohjelmia ja oppimisalustoja käytettiin usein ja eri aineissa
• Harjoittelemalla oppii vastaamista ja korjaamista
– Palaute kehitti opiskelijoiden osaamista
– Kieli- ja asiavirheiden korjaaminen sähköisesti oli aluksi hidasta, mutta
nopeutui koko ajan. Palautteen kirjoittaminen oli nopeampaa kuin käsin.
Hyödynnettiinkö testeissä nettiä?
GE4 Kartografian osakoe (75 min.), Turun Lyseon lukio, Ilse Pajunen:
blog.edu.turku.fi/tiimit/2014/06/18/sahkoiset-kokeet-reaaliaineissa
• Osa ei hyödyntänyt nettiä lainkaan
– ”Hukkuu vaan selaamaan kaikkea turhaa ja aikaa kuluu.”
– ”Mua alko ahdistaa, kun en tienny, mistä olisi pitänyt katsoa.”
• Osa sitä hyvänä ja ilmeisesti osasi vieläpä seuloa oleellisen
– ”Tarkistelin pieniä juttuja.”
• Opettajan arvio:
– Ne, jotka olivat lukeneet etukäteen kokeeseen ja olivat ymmärtäneet
asiat, hyötyivät muistiinpanoista ja netistä.
– Ne, jotka olivat tuudittautuneet uskoon, että saavat selata kaikkea ihan
vapaasti, eivät juurikaan hyötyneet netin käytöstä, koska koe oli hyvin
soveltava.
Opettajien kokemuksia
blog.edu.turku.fi/tiimit/2014/12/16/sahkoiset-kokeet-reaaliaineissa
• Sitoutti, innosti, kannusti kokeiluihin ja yhteistyöhön
• Rohkaisi myös tvt:n käyttöön yleisesti
• Myös opiskelijat ovat oppineet käyttämään erilaisia sähköisiä
oppimisvälineitä, kun niitä on hyödynnetty useissa aineissa.
• Avoin verkko & plagioinnin tunnistus
• Sähköisen palautteen antaminen helppoa, nopeaa ja monisanaista,
kielivirheiden korjaaminen on hidasta. Äänipalaute hyödyllinen 
• ”Nyt ymmärrän paremmin, minkälaisiin oppimistilanteisiin voi
tietotekniikkaa käyttää. Oma osaamiseni on varmistunut
huomattavasti, ja ryhdyn rohkeammin kokeiluihin.”
Millaista yhteistyötä olette tehneet ja millaista
haluatte tehdä liittyen sähköisen arviointiin?
Ideoita ja osaamista jaetaan somessa
Muista Digabin aiemmin mainittujen kanavien lisäksi
•opeverkostot.wikispaces.com/Facebook
– Oppiainekohtaiset Facebook-ryhmät ja muut verkkoyhteisöt
•Oman oppiaineen organisaatiot ja verkostot
•Alueelliset verkostot ja hankkeet
Lisätietoja
• CC-lisenssit: creativecommons.fi
• CC BY-SA 4.0 eli Creative Commons Nimeä-Jaa samoin 4.0
Kansainvälinen -lisenssi: creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.fi
lyhyesti:
– Sinä saat jakaa ja muuntaa tätä diasarjaa, myös kaupallinen hyödyntäminen
on sallittu.
– Ehtona on, että viittaat aina alkuperäiseen tekijään ja lähteeseen, tämän
diasarjan osalta: Matleena Laakso
www.slideshare.net/MatleenaLaakso/digabi. Muokattu teos tulee jakaa tällä
samalla lisenssillä.
• Tätä lisenssiä laajempia oikeuksia voit kysyä tekijältä:
www.matleenalaakso.fi
Tämä diasarja on lisensoitu Creative
Commons -lisenssillä CC BY-SA 4.0
HUOM: Kuvissa käytetty muitakin lisenssejä.

More Related Content

What's hot

Mobie eSmartin ja Academyn lomaketyökalu
Mobie eSmartin ja Academyn lomaketyökaluMobie eSmartin ja Academyn lomaketyökalu
Mobie eSmartin ja Academyn lomaketyökaluMatleena Laakso
 
Työssäoppimisen raportointi ja ohjaus
Työssäoppimisen raportointi ja ohjausTyössäoppimisen raportointi ja ohjaus
Työssäoppimisen raportointi ja ohjausMatleena Laakso
 
Verkon osallistavat työkalut 2.10.21
Verkon osallistavat työkalut 2.10.21Verkon osallistavat työkalut 2.10.21
Verkon osallistavat työkalut 2.10.21Matleena Laakso
 
Sähkoinen arviointi ja arviointityökalut 26.3.20
Sähkoinen arviointi ja arviointityökalut 26.3.20Sähkoinen arviointi ja arviointityökalut 26.3.20
Sähkoinen arviointi ja arviointityökalut 26.3.20Matleena Laakso
 
Digitaaliset oppimistehtävät, testit ja arviointi 1 op
Digitaaliset oppimistehtävät, testit ja arviointi 1 opDigitaaliset oppimistehtävät, testit ja arviointi 1 op
Digitaaliset oppimistehtävät, testit ja arviointi 1 opMatleena Laakso
 
Sosiaalinen media opetuksessa 19.11.15
Sosiaalinen media opetuksessa 19.11.15Sosiaalinen media opetuksessa 19.11.15
Sosiaalinen media opetuksessa 19.11.15Matleena Laakso
 
Digin mahdollisuudet ja välineet 9.8.21
Digin mahdollisuudet ja välineet 9.8.21 Digin mahdollisuudet ja välineet 9.8.21
Digin mahdollisuudet ja välineet 9.8.21 Matleena Laakso
 
Tulevaisuus opetusteknologioissa ja sovellukset 24.3.22.pdf
Tulevaisuus opetusteknologioissa ja sovellukset 24.3.22.pdfTulevaisuus opetusteknologioissa ja sovellukset 24.3.22.pdf
Tulevaisuus opetusteknologioissa ja sovellukset 24.3.22.pdfMatleena Laakso
 
Kuvat ja interaktiiviset sisällöt opetuksessa 8.10.21
Kuvat ja interaktiiviset sisällöt opetuksessa 8.10.21 Kuvat ja interaktiiviset sisällöt opetuksessa 8.10.21
Kuvat ja interaktiiviset sisällöt opetuksessa 8.10.21 Matleena Laakso
 
Kollegakouluttajien tvt-koulutuspäivä
Kollegakouluttajien tvt-koulutuspäiväKollegakouluttajien tvt-koulutuspäivä
Kollegakouluttajien tvt-koulutuspäiväMatleena Laakso
 
Pedagoginen piristysruiske 28.9.2017
Pedagoginen piristysruiske 28.9.2017Pedagoginen piristysruiske 28.9.2017
Pedagoginen piristysruiske 28.9.2017Matleena Laakso
 
Digi-työvälineitä sisällön tuottamiseen 10.12.21
Digi-työvälineitä sisällön tuottamiseen 10.12.21Digi-työvälineitä sisällön tuottamiseen 10.12.21
Digi-työvälineitä sisällön tuottamiseen 10.12.21Matleena Laakso
 
Selaimella toimivia sovelluksia opetukseen
Selaimella toimivia sovelluksia opetukseenSelaimella toimivia sovelluksia opetukseen
Selaimella toimivia sovelluksia opetukseenMatleena Laakso
 
Oppimisen aktivointi 10.9.21
Oppimisen aktivointi 10.9.21Oppimisen aktivointi 10.9.21
Oppimisen aktivointi 10.9.21Matleena Laakso
 
Verkkotehtävien luomisen työkalut 21.3.22
Verkkotehtävien luomisen työkalut 21.3.22Verkkotehtävien luomisen työkalut 21.3.22
Verkkotehtävien luomisen työkalut 21.3.22Matleena Laakso
 
Oppimisympäristöjen kehittämisen nykytilanne ja tulevaisuus
Oppimisympäristöjen kehittämisen nykytilanne ja tulevaisuusOppimisympäristöjen kehittämisen nykytilanne ja tulevaisuus
Oppimisympäristöjen kehittämisen nykytilanne ja tulevaisuusMatleena Laakso
 
Sähköiset työkalut oppimisen ja osaamisen arvioinnissa
Sähköiset työkalut oppimisen ja osaamisen arvioinnissaSähköiset työkalut oppimisen ja osaamisen arvioinnissa
Sähköiset työkalut oppimisen ja osaamisen arvioinnissaMatleena Laakso
 
Digisisällöt 28.3.22.pdf
Digisisällöt 28.3.22.pdfDigisisällöt 28.3.22.pdf
Digisisällöt 28.3.22.pdfMatleena Laakso
 

What's hot (20)

Mobie eSmartin ja Academyn lomaketyökalu
Mobie eSmartin ja Academyn lomaketyökaluMobie eSmartin ja Academyn lomaketyökalu
Mobie eSmartin ja Academyn lomaketyökalu
 
Työssäoppimisen raportointi ja ohjaus
Työssäoppimisen raportointi ja ohjausTyössäoppimisen raportointi ja ohjaus
Työssäoppimisen raportointi ja ohjaus
 
Verkon osallistavat työkalut 2.10.21
Verkon osallistavat työkalut 2.10.21Verkon osallistavat työkalut 2.10.21
Verkon osallistavat työkalut 2.10.21
 
Sähkoinen arviointi ja arviointityökalut 26.3.20
Sähkoinen arviointi ja arviointityökalut 26.3.20Sähkoinen arviointi ja arviointityökalut 26.3.20
Sähkoinen arviointi ja arviointityökalut 26.3.20
 
Digitaaliset oppimistehtävät, testit ja arviointi 1 op
Digitaaliset oppimistehtävät, testit ja arviointi 1 opDigitaaliset oppimistehtävät, testit ja arviointi 1 op
Digitaaliset oppimistehtävät, testit ja arviointi 1 op
 
Sosiaalinen media opetuksessa 19.11.15
Sosiaalinen media opetuksessa 19.11.15Sosiaalinen media opetuksessa 19.11.15
Sosiaalinen media opetuksessa 19.11.15
 
Digin mahdollisuudet ja välineet 9.8.21
Digin mahdollisuudet ja välineet 9.8.21 Digin mahdollisuudet ja välineet 9.8.21
Digin mahdollisuudet ja välineet 9.8.21
 
Tulevaisuus opetusteknologioissa ja sovellukset 24.3.22.pdf
Tulevaisuus opetusteknologioissa ja sovellukset 24.3.22.pdfTulevaisuus opetusteknologioissa ja sovellukset 24.3.22.pdf
Tulevaisuus opetusteknologioissa ja sovellukset 24.3.22.pdf
 
Kuvat ja interaktiiviset sisällöt opetuksessa 8.10.21
Kuvat ja interaktiiviset sisällöt opetuksessa 8.10.21 Kuvat ja interaktiiviset sisällöt opetuksessa 8.10.21
Kuvat ja interaktiiviset sisällöt opetuksessa 8.10.21
 
Kollegakouluttajien tvt-koulutuspäivä
Kollegakouluttajien tvt-koulutuspäiväKollegakouluttajien tvt-koulutuspäivä
Kollegakouluttajien tvt-koulutuspäivä
 
Pedagoginen piristysruiske 28.9.2017
Pedagoginen piristysruiske 28.9.2017Pedagoginen piristysruiske 28.9.2017
Pedagoginen piristysruiske 28.9.2017
 
Digi-työvälineitä sisällön tuottamiseen 10.12.21
Digi-työvälineitä sisällön tuottamiseen 10.12.21Digi-työvälineitä sisällön tuottamiseen 10.12.21
Digi-työvälineitä sisällön tuottamiseen 10.12.21
 
Selaimella toimivia sovelluksia opetukseen
Selaimella toimivia sovelluksia opetukseenSelaimella toimivia sovelluksia opetukseen
Selaimella toimivia sovelluksia opetukseen
 
Oppimisen aktivointi 10.9.21
Oppimisen aktivointi 10.9.21Oppimisen aktivointi 10.9.21
Oppimisen aktivointi 10.9.21
 
Open päivitys 4, osa 2
Open päivitys 4, osa 2Open päivitys 4, osa 2
Open päivitys 4, osa 2
 
Verkkotehtävien luomisen työkalut 21.3.22
Verkkotehtävien luomisen työkalut 21.3.22Verkkotehtävien luomisen työkalut 21.3.22
Verkkotehtävien luomisen työkalut 21.3.22
 
Oppimisympäristöjen kehittämisen nykytilanne ja tulevaisuus
Oppimisympäristöjen kehittämisen nykytilanne ja tulevaisuusOppimisympäristöjen kehittämisen nykytilanne ja tulevaisuus
Oppimisympäristöjen kehittämisen nykytilanne ja tulevaisuus
 
Sähköiset työkalut oppimisen ja osaamisen arvioinnissa
Sähköiset työkalut oppimisen ja osaamisen arvioinnissaSähköiset työkalut oppimisen ja osaamisen arvioinnissa
Sähköiset työkalut oppimisen ja osaamisen arvioinnissa
 
Hybridihyppy
HybridihyppyHybridihyppy
Hybridihyppy
 
Digisisällöt 28.3.22.pdf
Digisisällöt 28.3.22.pdfDigisisällöt 28.3.22.pdf
Digisisällöt 28.3.22.pdf
 

Similar to Digabi

Sähköisen arvioinnin mahdollisuuksia 13.1.15
Sähköisen arvioinnin mahdollisuuksia 13.1.15Sähköisen arvioinnin mahdollisuuksia 13.1.15
Sähköisen arvioinnin mahdollisuuksia 13.1.15Matleena Laakso
 
Digipeda-työkaluja 22.11.22
Digipeda-työkaluja 22.11.22Digipeda-työkaluja 22.11.22
Digipeda-työkaluja 22.11.22Matleena Laakso
 
Kehittämistehtäviä ja muutama sovellusvinkki 15.2.21
Kehittämistehtäviä ja muutama sovellusvinkki 15.2.21Kehittämistehtäviä ja muutama sovellusvinkki 15.2.21
Kehittämistehtäviä ja muutama sovellusvinkki 15.2.21Matleena Laakso
 
eAMK webinaari: Opiskelijan digiohjauspolku
eAMK webinaari: Opiskelijan digiohjauspolkueAMK webinaari: Opiskelijan digiohjauspolku
eAMK webinaari: Opiskelijan digiohjauspolkueamkhanke
 
Digitaaliset työvälineet opetuksessa 18.2.20
Digitaaliset työvälineet opetuksessa 18.2.20Digitaaliset työvälineet opetuksessa 18.2.20
Digitaaliset työvälineet opetuksessa 18.2.20Matleena Laakso
 
Sähköinen arviointi opetuksessa 2 op
Sähköinen arviointi opetuksessa 2 opSähköinen arviointi opetuksessa 2 op
Sähköinen arviointi opetuksessa 2 opMatleena Laakso
 
Ylioppilaskokeen sähköistyminen - muutoksia mafyke-opetuksessa? - lukion mafy...
Ylioppilaskokeen sähköistyminen - muutoksia mafyke-opetuksessa? - lukion mafy...Ylioppilaskokeen sähköistyminen - muutoksia mafyke-opetuksessa? - lukion mafy...
Ylioppilaskokeen sähköistyminen - muutoksia mafyke-opetuksessa? - lukion mafy...Jari Sjölund
 
Digitaaliset kokeet ja testit 27.4.18
Digitaaliset kokeet ja testit 27.4.18 Digitaaliset kokeet ja testit 27.4.18
Digitaaliset kokeet ja testit 27.4.18 Matleena Laakso
 
Digi opetuksessa 20.2.23
Digi opetuksessa 20.2.23Digi opetuksessa 20.2.23
Digi opetuksessa 20.2.23Matleena Laakso
 
ICT and Social Media in Education, Networking and Sharing
ICT and Social Media in Education, Networking and SharingICT and Social Media in Education, Networking and Sharing
ICT and Social Media in Education, Networking and SharingMatleena Laakso
 
Verkko-opetuksen uudet tuulet 29.9.23
Verkko-opetuksen uudet tuulet 29.9.23Verkko-opetuksen uudet tuulet 29.9.23
Verkko-opetuksen uudet tuulet 29.9.23Matleena Laakso
 
Tutut sovellukset muuttuneet 19.10.23
Tutut sovellukset muuttuneet 19.10.23Tutut sovellukset muuttuneet 19.10.23
Tutut sovellukset muuttuneet 19.10.23Matleena Laakso
 
Mobile IT overview fin
Mobile IT overview finMobile IT overview fin
Mobile IT overview finptstockley
 
Opiskele datanomiksi
Opiskele datanomiksiOpiskele datanomiksi
Opiskele datanomiksiHeli Marjala
 
Aboabi 1 - valmennusta sähköisiin yo-kirjoituksiin, osa 1
Aboabi 1 - valmennusta sähköisiin yo-kirjoituksiin, osa 1Aboabi 1 - valmennusta sähköisiin yo-kirjoituksiin, osa 1
Aboabi 1 - valmennusta sähköisiin yo-kirjoituksiin, osa 1eviherva
 
Digi työtavaksi 17.2.20
Digi työtavaksi 17.2.20Digi työtavaksi 17.2.20
Digi työtavaksi 17.2.20Matleena Laakso
 
Digiopus luento 4
Digiopus luento 4Digiopus luento 4
Digiopus luento 4Anne Rongas
 

Similar to Digabi (20)

Sähköisen arvioinnin mahdollisuuksia 13.1.15
Sähköisen arvioinnin mahdollisuuksia 13.1.15Sähköisen arvioinnin mahdollisuuksia 13.1.15
Sähköisen arvioinnin mahdollisuuksia 13.1.15
 
Digipeda-työkaluja 22.11.22
Digipeda-työkaluja 22.11.22Digipeda-työkaluja 22.11.22
Digipeda-työkaluja 22.11.22
 
Kehittämistehtäviä ja muutama sovellusvinkki 15.2.21
Kehittämistehtäviä ja muutama sovellusvinkki 15.2.21Kehittämistehtäviä ja muutama sovellusvinkki 15.2.21
Kehittämistehtäviä ja muutama sovellusvinkki 15.2.21
 
eAMK webinaari: Opiskelijan digiohjauspolku
eAMK webinaari: Opiskelijan digiohjauspolkueAMK webinaari: Opiskelijan digiohjauspolku
eAMK webinaari: Opiskelijan digiohjauspolku
 
Sähköiset kokeet ja arviointi
Sähköiset kokeet ja arviointi Sähköiset kokeet ja arviointi
Sähköiset kokeet ja arviointi
 
Digitaaliset työvälineet opetuksessa 18.2.20
Digitaaliset työvälineet opetuksessa 18.2.20Digitaaliset työvälineet opetuksessa 18.2.20
Digitaaliset työvälineet opetuksessa 18.2.20
 
Sähköinen arviointi opetuksessa 2 op
Sähköinen arviointi opetuksessa 2 opSähköinen arviointi opetuksessa 2 op
Sähköinen arviointi opetuksessa 2 op
 
Ylioppilaskokeen sähköistyminen - muutoksia mafyke-opetuksessa? - lukion mafy...
Ylioppilaskokeen sähköistyminen - muutoksia mafyke-opetuksessa? - lukion mafy...Ylioppilaskokeen sähköistyminen - muutoksia mafyke-opetuksessa? - lukion mafy...
Ylioppilaskokeen sähköistyminen - muutoksia mafyke-opetuksessa? - lukion mafy...
 
Open päivitys 21.4.16
Open päivitys 21.4.16Open päivitys 21.4.16
Open päivitys 21.4.16
 
Digitaaliset kokeet ja testit 27.4.18
Digitaaliset kokeet ja testit 27.4.18 Digitaaliset kokeet ja testit 27.4.18
Digitaaliset kokeet ja testit 27.4.18
 
Vuorovaikutus verkossa
Vuorovaikutus verkossaVuorovaikutus verkossa
Vuorovaikutus verkossa
 
Digi opetuksessa 20.2.23
Digi opetuksessa 20.2.23Digi opetuksessa 20.2.23
Digi opetuksessa 20.2.23
 
ICT and Social Media in Education, Networking and Sharing
ICT and Social Media in Education, Networking and SharingICT and Social Media in Education, Networking and Sharing
ICT and Social Media in Education, Networking and Sharing
 
Verkko-opetuksen uudet tuulet 29.9.23
Verkko-opetuksen uudet tuulet 29.9.23Verkko-opetuksen uudet tuulet 29.9.23
Verkko-opetuksen uudet tuulet 29.9.23
 
Tutut sovellukset muuttuneet 19.10.23
Tutut sovellukset muuttuneet 19.10.23Tutut sovellukset muuttuneet 19.10.23
Tutut sovellukset muuttuneet 19.10.23
 
Mobile IT overview fin
Mobile IT overview finMobile IT overview fin
Mobile IT overview fin
 
Opiskele datanomiksi
Opiskele datanomiksiOpiskele datanomiksi
Opiskele datanomiksi
 
Aboabi 1 - valmennusta sähköisiin yo-kirjoituksiin, osa 1
Aboabi 1 - valmennusta sähköisiin yo-kirjoituksiin, osa 1Aboabi 1 - valmennusta sähköisiin yo-kirjoituksiin, osa 1
Aboabi 1 - valmennusta sähköisiin yo-kirjoituksiin, osa 1
 
Digi työtavaksi 17.2.20
Digi työtavaksi 17.2.20Digi työtavaksi 17.2.20
Digi työtavaksi 17.2.20
 
Digiopus luento 4
Digiopus luento 4Digiopus luento 4
Digiopus luento 4
 

More from Matleena Laakso

Johdanto tekoälyyn, Tasekirjailijat ry 4.5.24
Johdanto tekoälyyn, Tasekirjailijat ry 4.5.24Johdanto tekoälyyn, Tasekirjailijat ry 4.5.24
Johdanto tekoälyyn, Tasekirjailijat ry 4.5.24Matleena Laakso
 
Oppimateriaaleihin, menetelmiin ja sovelluksiin tutustuminen 2.5.24
Oppimateriaaleihin, menetelmiin ja sovelluksiin tutustuminen 2.5.24Oppimateriaaleihin, menetelmiin ja sovelluksiin tutustuminen 2.5.24
Oppimateriaaleihin, menetelmiin ja sovelluksiin tutustuminen 2.5.24Matleena Laakso
 
Tekoälyä koulunkäynninohjaajille. Jyty 27.4.24
Tekoälyä koulunkäynninohjaajille. Jyty 27.4.24Tekoälyä koulunkäynninohjaajille. Jyty 27.4.24
Tekoälyä koulunkäynninohjaajille. Jyty 27.4.24Matleena Laakso
 
Tekoäly opetuksessa, opettajien kevätpäivä 26.4.24
Tekoäly opetuksessa, opettajien kevätpäivä 26.4.24Tekoäly opetuksessa, opettajien kevätpäivä 26.4.24
Tekoäly opetuksessa, opettajien kevätpäivä 26.4.24Matleena Laakso
 
Tekoäly ja opinto-ohjaus, webinaari 26.4.24
Tekoäly ja opinto-ohjaus, webinaari 26.4.24Tekoäly ja opinto-ohjaus, webinaari 26.4.24
Tekoäly ja opinto-ohjaus, webinaari 26.4.24Matleena Laakso
 
Opettaja ja tekoäly. Pedaiiltapäivä 25.4.24
Opettaja ja tekoäly. Pedaiiltapäivä 25.4.24Opettaja ja tekoäly. Pedaiiltapäivä 25.4.24
Opettaja ja tekoäly. Pedaiiltapäivä 25.4.24Matleena Laakso
 
Tekoäly opetuksessa. Seinäjoen lyseo 24.4.24
Tekoäly opetuksessa. Seinäjoen lyseo 24.4.24Tekoäly opetuksessa. Seinäjoen lyseo 24.4.24
Tekoäly opetuksessa. Seinäjoen lyseo 24.4.24Matleena Laakso
 
Tekoäly ja oppiminen. Airut-hanke 23.4.24
Tekoäly ja oppiminen. Airut-hanke 23.4.24Tekoäly ja oppiminen. Airut-hanke 23.4.24
Tekoäly ja oppiminen. Airut-hanke 23.4.24Matleena Laakso
 
Avoimen jakamisen ylistys, ITK 19.4.2024
Avoimen jakamisen ylistys, ITK 19.4.2024Avoimen jakamisen ylistys, ITK 19.4.2024
Avoimen jakamisen ylistys, ITK 19.4.2024Matleena Laakso
 
Tekoälyn käyttö kieltenopetuksessa 16.4.24
Tekoälyn käyttö kieltenopetuksessa 16.4.24Tekoälyn käyttö kieltenopetuksessa 16.4.24
Tekoälyn käyttö kieltenopetuksessa 16.4.24Matleena Laakso
 
Tekoäly valinnaisten kielten opetuksessa 15.4.24
Tekoäly valinnaisten kielten opetuksessa 15.4.24Tekoäly valinnaisten kielten opetuksessa 15.4.24
Tekoäly valinnaisten kielten opetuksessa 15.4.24Matleena Laakso
 
Tekoäly opetuksessa. Kaurialan yläkoulu 13.4.24
Tekoäly opetuksessa. Kaurialan yläkoulu 13.4.24Tekoäly opetuksessa. Kaurialan yläkoulu 13.4.24
Tekoäly opetuksessa. Kaurialan yläkoulu 13.4.24Matleena Laakso
 
Padlet ja pelillisyys opetuksessa 10.4.24
Padlet ja pelillisyys opetuksessa 10.4.24Padlet ja pelillisyys opetuksessa 10.4.24
Padlet ja pelillisyys opetuksessa 10.4.24Matleena Laakso
 
Tekoäly terveystiedon opetuksen apuna ja tukena 9.4.24
Tekoäly terveystiedon opetuksen apuna ja tukena 9.4.24Tekoäly terveystiedon opetuksen apuna ja tukena 9.4.24
Tekoäly terveystiedon opetuksen apuna ja tukena 9.4.24Matleena Laakso
 
Autenttiset käyttötilanteet ja kielitaidon kehittäminen 4.4.24
Autenttiset käyttötilanteet ja kielitaidon kehittäminen 4.4.24Autenttiset käyttötilanteet ja kielitaidon kehittäminen 4.4.24
Autenttiset käyttötilanteet ja kielitaidon kehittäminen 4.4.24Matleena Laakso
 
Pedagogin digitystä, Powtoon ja Copilot 3.4.24
Pedagogin digitystä, Powtoon ja Copilot 3.4.24Pedagogin digitystä, Powtoon ja Copilot 3.4.24
Pedagogin digitystä, Powtoon ja Copilot 3.4.24Matleena Laakso
 
Tekoäly opettajan arjessa -luento 27.3.24
Tekoäly opettajan arjessa -luento 27.3.24Tekoäly opettajan arjessa -luento 27.3.24
Tekoäly opettajan arjessa -luento 27.3.24Matleena Laakso
 
Tekoäly opettajan ja opiskelijan tukiälynä, osa 5/5, 26.3.24
Tekoäly opettajan ja opiskelijan tukiälynä, osa 5/5, 26.3.24Tekoäly opettajan ja opiskelijan tukiälynä, osa 5/5, 26.3.24
Tekoäly opettajan ja opiskelijan tukiälynä, osa 5/5, 26.3.24Matleena Laakso
 
Tekoäly suullisen kielitaidon opetuksessa 22.3.24
Tekoäly suullisen kielitaidon opetuksessa 22.3.24Tekoäly suullisen kielitaidon opetuksessa 22.3.24
Tekoäly suullisen kielitaidon opetuksessa 22.3.24Matleena Laakso
 
Pedagogin digitystä: Adobe Express ja Canva 21.3.24
Pedagogin digitystä: Adobe Express ja Canva 21.3.24Pedagogin digitystä: Adobe Express ja Canva 21.3.24
Pedagogin digitystä: Adobe Express ja Canva 21.3.24Matleena Laakso
 

More from Matleena Laakso (20)

Johdanto tekoälyyn, Tasekirjailijat ry 4.5.24
Johdanto tekoälyyn, Tasekirjailijat ry 4.5.24Johdanto tekoälyyn, Tasekirjailijat ry 4.5.24
Johdanto tekoälyyn, Tasekirjailijat ry 4.5.24
 
Oppimateriaaleihin, menetelmiin ja sovelluksiin tutustuminen 2.5.24
Oppimateriaaleihin, menetelmiin ja sovelluksiin tutustuminen 2.5.24Oppimateriaaleihin, menetelmiin ja sovelluksiin tutustuminen 2.5.24
Oppimateriaaleihin, menetelmiin ja sovelluksiin tutustuminen 2.5.24
 
Tekoälyä koulunkäynninohjaajille. Jyty 27.4.24
Tekoälyä koulunkäynninohjaajille. Jyty 27.4.24Tekoälyä koulunkäynninohjaajille. Jyty 27.4.24
Tekoälyä koulunkäynninohjaajille. Jyty 27.4.24
 
Tekoäly opetuksessa, opettajien kevätpäivä 26.4.24
Tekoäly opetuksessa, opettajien kevätpäivä 26.4.24Tekoäly opetuksessa, opettajien kevätpäivä 26.4.24
Tekoäly opetuksessa, opettajien kevätpäivä 26.4.24
 
Tekoäly ja opinto-ohjaus, webinaari 26.4.24
Tekoäly ja opinto-ohjaus, webinaari 26.4.24Tekoäly ja opinto-ohjaus, webinaari 26.4.24
Tekoäly ja opinto-ohjaus, webinaari 26.4.24
 
Opettaja ja tekoäly. Pedaiiltapäivä 25.4.24
Opettaja ja tekoäly. Pedaiiltapäivä 25.4.24Opettaja ja tekoäly. Pedaiiltapäivä 25.4.24
Opettaja ja tekoäly. Pedaiiltapäivä 25.4.24
 
Tekoäly opetuksessa. Seinäjoen lyseo 24.4.24
Tekoäly opetuksessa. Seinäjoen lyseo 24.4.24Tekoäly opetuksessa. Seinäjoen lyseo 24.4.24
Tekoäly opetuksessa. Seinäjoen lyseo 24.4.24
 
Tekoäly ja oppiminen. Airut-hanke 23.4.24
Tekoäly ja oppiminen. Airut-hanke 23.4.24Tekoäly ja oppiminen. Airut-hanke 23.4.24
Tekoäly ja oppiminen. Airut-hanke 23.4.24
 
Avoimen jakamisen ylistys, ITK 19.4.2024
Avoimen jakamisen ylistys, ITK 19.4.2024Avoimen jakamisen ylistys, ITK 19.4.2024
Avoimen jakamisen ylistys, ITK 19.4.2024
 
Tekoälyn käyttö kieltenopetuksessa 16.4.24
Tekoälyn käyttö kieltenopetuksessa 16.4.24Tekoälyn käyttö kieltenopetuksessa 16.4.24
Tekoälyn käyttö kieltenopetuksessa 16.4.24
 
Tekoäly valinnaisten kielten opetuksessa 15.4.24
Tekoäly valinnaisten kielten opetuksessa 15.4.24Tekoäly valinnaisten kielten opetuksessa 15.4.24
Tekoäly valinnaisten kielten opetuksessa 15.4.24
 
Tekoäly opetuksessa. Kaurialan yläkoulu 13.4.24
Tekoäly opetuksessa. Kaurialan yläkoulu 13.4.24Tekoäly opetuksessa. Kaurialan yläkoulu 13.4.24
Tekoäly opetuksessa. Kaurialan yläkoulu 13.4.24
 
Padlet ja pelillisyys opetuksessa 10.4.24
Padlet ja pelillisyys opetuksessa 10.4.24Padlet ja pelillisyys opetuksessa 10.4.24
Padlet ja pelillisyys opetuksessa 10.4.24
 
Tekoäly terveystiedon opetuksen apuna ja tukena 9.4.24
Tekoäly terveystiedon opetuksen apuna ja tukena 9.4.24Tekoäly terveystiedon opetuksen apuna ja tukena 9.4.24
Tekoäly terveystiedon opetuksen apuna ja tukena 9.4.24
 
Autenttiset käyttötilanteet ja kielitaidon kehittäminen 4.4.24
Autenttiset käyttötilanteet ja kielitaidon kehittäminen 4.4.24Autenttiset käyttötilanteet ja kielitaidon kehittäminen 4.4.24
Autenttiset käyttötilanteet ja kielitaidon kehittäminen 4.4.24
 
Pedagogin digitystä, Powtoon ja Copilot 3.4.24
Pedagogin digitystä, Powtoon ja Copilot 3.4.24Pedagogin digitystä, Powtoon ja Copilot 3.4.24
Pedagogin digitystä, Powtoon ja Copilot 3.4.24
 
Tekoäly opettajan arjessa -luento 27.3.24
Tekoäly opettajan arjessa -luento 27.3.24Tekoäly opettajan arjessa -luento 27.3.24
Tekoäly opettajan arjessa -luento 27.3.24
 
Tekoäly opettajan ja opiskelijan tukiälynä, osa 5/5, 26.3.24
Tekoäly opettajan ja opiskelijan tukiälynä, osa 5/5, 26.3.24Tekoäly opettajan ja opiskelijan tukiälynä, osa 5/5, 26.3.24
Tekoäly opettajan ja opiskelijan tukiälynä, osa 5/5, 26.3.24
 
Tekoäly suullisen kielitaidon opetuksessa 22.3.24
Tekoäly suullisen kielitaidon opetuksessa 22.3.24Tekoäly suullisen kielitaidon opetuksessa 22.3.24
Tekoäly suullisen kielitaidon opetuksessa 22.3.24
 
Pedagogin digitystä: Adobe Express ja Canva 21.3.24
Pedagogin digitystä: Adobe Express ja Canva 21.3.24Pedagogin digitystä: Adobe Express ja Canva 21.3.24
Pedagogin digitystä: Adobe Express ja Canva 21.3.24
 

Digabi

  • 1. Digabi – suuntana sähköiset ylioppilaskokeet Huhtikuu 2016 HUOM: Kaikkia tietoja ei ole päivitetty 5/2015 jälkeen. Matleena Laakso Blogi: www.matleenalaakso.fi Twitter: @matleenalaakso Diat: www.slideshare.net/MatleenaLaakso Kuvat, ellei muuta mainittu: Digabi.fi (CC BY-NC-ND) Esityksen kuvissa muitakin
  • 2. Diasarjan löydät verkosta Matleenan blogi: www.matleenalaakso.fi Sähköiset kokeet -sivu eli bit.ly/ekyselyt •Tämän diasarjan uusin versio •Linkkejä koe/kyselytyökaluihin •Sähköiset kokeet ja arviointi -diat •OnEdu-kurssit ja kokeet -diat
  • 3. Sähköisten yo-kirjoitusten tavoitteita Lukio-opetuksen pedagogiikan uudistaminen Nuorten osaamistarpeisiin vastaaminen (jatko-opinnot & työelämä) Tuottaa jatkossakin vertailukelpoista aineistoa osaamisesta
  • 4. Meneillään olevat uudistukset • Tutkinnon sähköistäminen • Arvosanojen vertailtavuuden parantaminen • Tutkinnon hyödynnettävyys korkeakouluvalinnoissa • Yleissivistävyyden mittaus • Äidinkielen kokeen uudistaminen • Matematiikan kokeen uudistaminen • Kielten kokeiden taitotasot • Suullisen kielitaidon mittaaminen • YTL sähköistää hakemus- ja lausuntolomakkeensa
  • 5. Sähköiset ylioppilaskirjoitukset • Digabi on YTL:n projekti, joka sähköistää ylioppilaskirjoitukset • 2019 alkaen kaikki kokeet tehdään tietokoneella Kuva: digabi.fi/digabi/projektin-aikataulu Viim. nyt kielten suullinen mukaan
  • 6. Yo-kokeissa ennallaan digabi.fi/wordpress/wp-content/uploads/2014/06/Sahkoinen_ylioppilaskoe.pdf (CC BY) • Sisältö lukion opetussuunnitelman perusteista • 6 h koe • Kurssi- ja oppiainerajat ylittävät tehtävät mahdollisia • Vastauksia saa luonnostella paperille • Yhdenaikaisuus ym. reunaehdot • Ei vapaata netin käyttöä
  • 7. Digabi – virtaa yo-tutkintoon Verkkosivut •ylioppilastutkinto.fi •digabi.fi •abitti.fi Facebook •Ylioppilastutkintolautakunta •Tietokoneet yo-kirjoituksissa Twitter •#digabi #abitti •@YTLSEN Vimeo etsi ”digabi” Tilaa uutiskírje!
  • 8. Lisää linkkivinkkejä • Käsitteet: digabi.fi/termipankki • Ohjeet, määräykset ja materiaalit: digabi.fi/materiaalit • Järjestämisohje ym: www.ylioppilastutkinto.fi/fi/ylioppilastutkinto/digabi
  • 9. Ajankohtaista keväällä 2016 Webinaarit (katsottavissa myös tallenteina) •8.3. Abitin kehittyminen + kenraaliharjoitus •22.3. Kenraaliharjoitus •12.4. Havaintoja kenraaliharjoituksesta •26.4. Webinaari opiskelijoille: Kysy sähköisestä yo-kokeesta •17.5. Valmistautuminen kurssikokeeseen Lisätiedot: digabi.fi/2016/03/kevaan-2016-webinaarit •Webinaarit alkavat klo 15.15  •Kokoushuone: connect.funet.fi/digabi •Kysymyksiä voi lähettää etukäteen digabi@ylioppilastutkinto.fi  Kehittämistyön pääpainopisteet •Kokelaan näkymän kehittäminen
  • 10. DigabiOS -käyttöjärjestelmä digabi.fi/tekniikka/digabi-os • Käynnistetään muistitikuilta opiskelijoiden koneisiin. Tulee sisältämään opiskelijan koetilanteessa tarvitsemat ohjelmat, estää pääsyn omiin tiedostoihin ja internetiin. • Tavoitteena toteuttaa kaikille kokelaille samanlainen koetilanne. • Varsinainen koe (kysymykset, oheisaineistot, vastaukset) sijaitsee koetilan palvelimella. • Yo-kokeessa käytettävästä DigabiOS:sta on julkaistu jatkuvasti kehittyvä Abitti-kurssikoejärjestelmä. Sitä voi vapaasti kokeilla ja käyttää. Digabi toivoo palautetta! Kuva: Matleena Laakso, CC BY
  • 11. Tarvitaan sähköä, koneet ja kolmenlaisia muistitikkuja • AbittiUSB-ohjelmalla laaditaan USB-muistitikut, joilta opiskelijoiden koneet ja koetilan palvelin käynnistetään. • Opiskelijan tikku vähintään 4 Gt ja palvelintikku 8 Gt. • Opiskelijalle – Läppäri (laitevaatimukset); käynnistetään opiskelijan tikulta • Opettajalle/koetilaan – Koetilan palvelin; käynnistetään palvelintikulta – Tavallinen muistitikku, minkä avulla Abitissa tehdyt koetehtävät siirretään koetilan palvelimelle – Kytkimiä ja piuhoja, jotta opiskelijoiden koneet saadaan yhdistettyä koetilan palvelimeen, myös jatkojohtoja on hyvä olla tarjolla. (Abitti-kurssikokeen voi toteuttaa myös langattomasti.) Lue ohjeet ja laadi tikut: www.abitti.fi/fi/ohjeet
  • 12. www.abitti.fi on YTL:n kurssikoejärjestelmä
  • 13. Abitti-kokeen laatiminen • Opettaja kirjautuu Abittiin, missä tehdään ja tarkastetaan koekysymykset. • Koepaketti tallennetaan muistitikulle  Siirretään palvelinkoneelle  Kokeen päätyttyä vastaukset otetaan talteen palvelimelta ja siirretään muistitikulla Abittiin arvosteltavaksi.
  • 14. Abitin monivalintatehtävät digabi.fi/2015/05/monivalinnat-abittiin • Vastausvaihtojen esitysjärjestys arvotaan jokaisella näyttökerralla. • Vaihtoehdoissa voi olla tekstin lisäksi myös kuvia. • Ole huolellinen oikean vaihtoehdon merkitsemisessä, koska et voi muuttaa sitä myöhemmin. • Et voi järjestää Abitissa kysymyksiä uudelleen. Jos teet pitkää koetta, suunnittele se etukäteen vaikkapa tekstinkäsittely- ohjelmassa ja siirrä Abittiin leikepöydän kautta.
  • 15. Abitin aukkomonivalinta www.abitti.fi/blogi/2015/05/aukkomonivalinta Siirrä kursori aukon kohdalle ja napsauta “Lisää aukko kursorin kohdalle” -painiketta. Syötä vaihtoehdot valikkoon ja valitse huolella oikea vastaus, sillä et voi muuttaa sitä myöhemmin. Kokeen jälkeen vastausten pisteytys tapahtuu automaattisesti tämän tiedon perusteella.
  • 16. Abittiin kuvia ja ääntä • Janne Cederbergin laatiman työkalu mahdollistaa myös esim. taulukoiden ja äänen lisäämisen Abitti-kokeisiin • Tehtäväeditori: editori.opetus.tv
  • 17. Yksinkertainen järjestelmä • Koneen käynnistämistä USB-tikulta kannattaa harjoitella ennen varsinaista koetilannetta. – Teknisesti haastavinta on koneen käynnistys USB-tikulta, mutta riittää, että jokainen osaa tehdä sen omalle koneelleen. • Koeympäristön rakentaminen voi aluksi tuntua tekniseltä, mutta koejärjestelmä on periaatteiltaan hyvin yksinkertainen.  • Koetilanteeseen kannattaa varata muutama varakone. • HUOM: Jos koepäivänä on poissaolijoita: älä lataa vastauksia palvelimelta ja säästä palvelintikku. Järjestä poissaolijoille uusi koetilaisuus samalta palvelintikulta ja siirrä kerralla kaikki vastaukset oma.abitti.fihin yhdessä tiedostossa. Kuvat: pixabay.com, CC0
  • 18. Abitti päivittyy jatkuvasti Uutiskirje kertoo oleelliset muutokset, siksi se kannattaa tilata! Aiemmat uutiskirjeet: digabi.fi/aihe/uutiskirje •Abittiin rekisteröityneille ilmoitetaan sähköpostilla, mikäli on tullut niin isoja muutoksia, että aiemmin laaditut tikut on syytä päivittää. •Opiskelijan tikut ja palvelintikut kannattaa aina päivittää ennen koeviikkoa. • Mm. uudet kysymystyypit edellyttävät tikkujen päivittämistä.
  • 19. Nyt Abitti toimii langattomasti • Abittia voi käyttää langattomasti, testeissä se toiminut hyvin: digabi.fi/2015/03/testaa-abittia-wlan-verkolla • Langattoman kokeen järjestämiseen apua tarjoaa myös Abitti- yhteensopiva maksullinen NettiNiilo, jonka avulla voidaan samalla helposti jakaa halutut materiaalit: nettiniilo.fi
  • 20. Koetilan rakentaminen kurssikokeeseen Koetilaan rakennetaan paikallinen verkko, joka yhdistää opiskelijoiden koneet koetilan palvelimeen kytkimien välityksellä. Koetilanteessa ei ole internet-yhteyttä. Lisäksi läppärit voidaan jatkojohtojen avulla liittää sähköverkkoon. HUOM: Nykyisin onnistuu myös langattomasti, kuten edellä kerrottu!
  • 21. Yo-koetilan rakentaminen Kuvassa myös sähkönsyötön varmistaminen varavirtalähde (akku) =
  • 22. Sähköisiä kurssikokeita kannattaa järjestää monipuolisesti www.abitti.fi •Kysymystyyppejä lisätään vähitellen •Päätelaitteiden USB-käynnistys ja Abitti tulee tutuksi •Internet ei käytössä Olemassa olevat järjestelmät •Monipuolisempia •Eivät vaadi USB-käynnistystä •Internet voi olla käytössä
  • 23. Yo-kokeen ohjelmistot (04/2016) Voivat olla kokelaan päätelaitteessa tai koetilan välityspalvelimella, jolle koejärjestelmäkin asennettu. Koekäyttöön voi tulla sekä maksuttomia että maksullisia ohjelmia. Koetilan välityspalvelimelle on hyväksytty seuraava ohjelmisto •MAOL-digitaulukot (Otava) kaikille kokelaille Päätelaitteelle on hyväksytty seuraavat ohjelmistot: •LibreOffice (tekstinkäsittely, taulukkolaskenta, esitysgrafiikka, vektorigrafiikka) •GIMP (kuvankäsittely) •Pinta (kuvankäsittely) •InkScape (vektorigrafiikka) •Dia (vektorigrafiikka) •wxMaxima (symbolinen laskenta) •Texas Instruments TI-Nspire CAS (symbolinen laskenta) •Casio ClassPad Manager (symbolinen laskenta) •Geogebra (mm. kuvaajat) •LoggerPro (kuvaajat) kaikille kokelaille Ajantasainen listaus ohjelmistoista ja esittelyvideot: digabi.fi/tekniikka/ohjelmistot
  • 24. Matematiikka • Matemaattis-luonnontieteellisten aineiden webinaaritallenne – Matemaattisen notaation vaihtoehtoja • Keväästä 2016 alkaen kokeen alkuosa tehdään ilman laskinta – Taulukkokirja käytössä koko kokeen ajan – Valinnaisuus vähenee jonkin verran (13 tehtävää, joista vastataan enintään 10:een; 6 p/tehtävä) • Sähköinen yo-koe alkaen 2019 – Maksimipistemäärä 120 (tehtävissä erilaisia pistemääriä) Tavoite, että välineet tiedossa viimeistään vuosi etukäteen. Sitä ennen kannattaa seurata fykeä.
  • 25. Äidinkieli www.ylioppilastutkinto.fi/images/sivuston_tiedostot/Sahkoinen_tutkinto/fi_sahkoinen_aidinkieli.pdf • Libre Office, vastaukset voidaan antaa myös suoraan tehtävän yhteydessä olevilla välineillä. • Mitataan entistä tarkemmin myös tiedon käsittelyn ja pätevyyden arvioinnin taitoja. • Erityispiirteenä laajahkot multimodaaliset aineistot, joista kokelas valitsee itse tehtävän kannalta tarkoituksenmukaiset osat käytettäväkseen. • Entistä laajempi ja monimuotoisempi aineisto  tarkoitus simuloida modernissa tietotulvassa vastaan tulevia ongelmanratkaisu- ja päätöksentekotilanteita. • digabi.fi/kokeet/esimerkkitehtavat/aidinkieli-suomi Tavoite: kokeen kuvaus valmis 3 v. etukäteen eli syksyllä 2015.
  • 26. Sähköinen yo-tutkinto – reaali+ai www.ylioppilastutkinto.fi/images/sivuston_tiedostot/Sahkoinen_tutkinto/fi_sahkoinen_reaali.pdf www.ylioppilastutkinto.fi/images/sivuston_tiedostot/Sahkoinen_tutkinto/fi_sahkoinen_aidinkieli.pdf Esimerkkejä kokeen tausta-aineistoista •Artikkelitietokantoja •Tekstejä •Kaavioita •Karttoja •Kuvia •Videoita •Animaatioita •Äänitiedostoja •Simulaatioita* •Taulukoita •Tilastoja •Mittaustuloksia* *) ei mainittu esimerkkinä ai-kokeen yhteydessä
  • 27. Esimerkkejä kokeen tausta-aineistoista • Artikkelitietokantoja • Tekstejä • Kaavioita • Karttoja • Kuvia • Videoita • Animaatioita • Äänitiedostoja • Simulaatioita* • Taulukoita • Tilastoja • Mittaustuloksia* Miten käytät/voisit käyttää näitä jo nyt osana opetusta, arviointia ja kurssikokeita?
  • 28. Reaalikokeet digabi.fi/wordpress/wp-content/uploads/2014/06/Sahkoinen_ylioppilaskoe.pdf (CC BY) • Tehtävien modulaarisuus: osaamisen eri tasot, max 120p. • Vrt. Bloomin taksonomia & Krathwohl-Anderson • Pyramidissa ”tehtävänantoja”
  • 29. Reaalikokeen modulaarinen rakenne Moduulien määrä voi vaihdella eri koekerroilla ja eri oppiaineissa www.ylioppilastutkinto.fi/images/sivuston_tiedostot/Sahkoinen_tutkinto/fi_sahkoinen_reaali.pdf
  • 31. Materiaalivinkkejä maantieteilijöille • Helsingin opetusviraston mediakeskuksen seminaari 17.12.2014 – Ratvio & Jylhä: bit.ly/14eJ8w4 • Geopisteen täydennyskoulutuksen materiaaleista löytyy sähköisiä harjoituksia: – bit.ly/1D7oR7h • Maantieteen esimerkkitehtäviä – digabi.fi/kokeet/esimerkkitehtavat/maantiede Kuva: pixabay.com, CC0
  • 32. Sähköinen kielikoe digabi.fi/wordpress/wp-content/uploads/2014/06/Sahkoinen_ylioppilaskoe.pdf (CC BY) Taina Juurakko-Paavola: Sähköisestä kielikokeesta: digabi.fi/wordpress/wp-content/uploads/2015/01/Digabi-kielikoe-24012015.pdf • Eurooppalainen viitekehys vahvasti mukana • Kaikki kielitaidon osa-alueet samana päivänä, kesto 6 h (suullinen 2019 mennessä) • Maksimipistemäärä edelleen 299 p, muutoksia vasta kun suullinen koe mukaan • Osakokeet: – Kuullun ymmärtäminen 1 t (80-90 p) – aloittaa kokeen – Kokelas saa vapaasti päättää ajankäytöstä muiden osakokeiden kesken • Luetun ymmärtäminen (70-90 p) • Sanasto ja rakenteet (20-40 p) • Kirjallinen tuottaminen (99 p)
  • 33. Poimintoja kielikokeen rakenneraportista YTL/Digabi/von Zansen 2015: digabi.fi/wordpress/wp-content/uploads/2014/02/Kielikokeen_rakenne_raportti.pdf • Aikarajoitteisilla osakokeilla ei vaikutusta koesuoritukseen tai opiskelijoiden tunnelmiin. • Opiskelijat vastaavat tyypillisesti tehtävä kerrallaan. • Opiskelijat tiedostavat kielitaidon koostuvat eri osa-alueista. Osakokeista rakentuva kielikoe tukisi omien vahvuuksien ja kehityskohtien tunnistamista, eli kieliprofiilin muodostumista. • Osakokeiden rajaaminen on perusteltua tulevaisuuden kannalta. Osakokeet mahdollistavat sähköisten apuvälineiden (oikoluku, sanakirja,..) sallimiset niihin kokonaisuuksiin, joissa ne ovat perusteltuja. • Osakokeista koostuva kokonaisuus varmistaisi, että opiskelija ehtii vastata kaikkiin kielitaidon eri osa-alueita mittaaviin tehtäviin.
  • 34. Kielikokeen sisällöstä Taina Juurakko-Paavola: Sähköisestä kielikokeesta: digabi.fi/wordpress/wp-content/uploads/2015/01/Digabi-kielikoe-24012015.pdf • Tekstit ja tehtävätyypit monipuolisempia • Monimediaisuus: esim. kuultava teksti voidaan myös nähdä, esim. video • Kuvien käyttö erilaisissa tehtävissä • Tekstien pituus voi vaihdella nykyistä enemmän • Autenttisuus: esim. tekstien ulkoasu • Eri osataitoja integroivat tehtävät mahdollisia Opettajilta toivotaan kommentteja kielijaosten laatimiin esimerkkitehtäviin. Mahdollisuus keskusteluun jokaisen sivun alareunassa: digabi.fi/kielijaosten-esimerkit
  • 35. Luonnostelma kielikokeen uudistuksista Taina Juurakko-Paavola: Sähköisestä kielikokeesta: digabi.fi/wordpress/wp-content/uploads/2015/01/Digabi-kielikoe-24012015.pdf
  • 36. Esimerkkitehtäviä tarjolla • Varsinaiset koetehtävät kuuluvat koesalaisuuden piiriin, eikä niitä julkisteta. YTL ei laadi esimerkkitehtäviä. • Ainejaosten esimerkkitehtävät – digabi.fi/kokeet/esimerkkitehtavat – Kannattaa tutustua myös muiden samantapaisten aineiden esimerkkeihin! • Myös YTL:n oppiainekohtaiset kuvaukset on syytä lukea – www.ylioppilastutkinto.fi/fi/ylioppilastutkinto/digabi • Muista myös ideabi.fi!
  • 37. ideabi.fi Tutki, kommentoi ja arvioi ideoita sähköisistä ylioppilas- koetehtävistä sekä jaa omiasi. Voit ideoidayhdessäopiskelijoiden kanssa!
  • 38. Osaamista pitäisi arvioida eri tavoinyle.fi/uutiset/tulevaisuuden_koulun_kehittajat_perinteinen_koe_on_turhan_hallitseva__kokeettomuuttakin_voisi_kokeill a_rohkeasti/7426939 • Parikokeet • Itsearviointi • Ryhmäkokeet • Suulliset kokeet • Erimuotoiset kokeet • Täysi kokeettomuus • Erilaisia tehtävänantoja • Materiaalit kokeessa mukana • Kokeissa ei ole mitään pahaa; ne myös opettavat suoriutumaan tietyistä asioista tietyssä ajassa • Lukiossa opiskelijoista 90 % antaisi itselleen saman arvosanan kuin opettaja
  • 39. Raision lukion sähköinen koeviikko www.raisionlukio.fi/index.php/projektit-ja-hankkeet/leee • Koeviikolla 17 opettajalla 26 sähköistä kurssikoetta – Moodle ja Google-lomakkeet – Vähennettiin mekaanista kokeiden korjaamista – Runsaampi kuvien ja videoiden käyttö – Kielten kokeissa myös suullisia osioita • Viiden opettajan digitiimi – Auttoi kokeiden laadinnassa – Turvasi koetilanteen kiertämällä koeluokissa, auttamalla tarvittaessa kokeen aloituksessa sekä päivystämällä puhelimitse. ”Sähköisen koeviikon järjestäminen on mahdollista näillä voimavaroilla ja osaamisella.”
  • 40. Koeviikoton jakso Turussa Turun Lyseon lukio, Minna Stormi: blog.edu.turku.fi/tiimit/2014/06/18/sahkoiset-kokeet-reaaliaineissa • Sähköiset materiaalit ja työskentelytavat lisääntyivät • Opiskelijat rohkaistuvat käyttämään sähköisiä välineitä – Opettajan apu ja tuki – Ohjelmia ja oppimisalustoja käytettiin usein ja eri aineissa • Harjoittelemalla oppii vastaamista ja korjaamista – Palaute kehitti opiskelijoiden osaamista – Kieli- ja asiavirheiden korjaaminen sähköisesti oli aluksi hidasta, mutta nopeutui koko ajan. Palautteen kirjoittaminen oli nopeampaa kuin käsin.
  • 41. Hyödynnettiinkö testeissä nettiä? GE4 Kartografian osakoe (75 min.), Turun Lyseon lukio, Ilse Pajunen: blog.edu.turku.fi/tiimit/2014/06/18/sahkoiset-kokeet-reaaliaineissa • Osa ei hyödyntänyt nettiä lainkaan – ”Hukkuu vaan selaamaan kaikkea turhaa ja aikaa kuluu.” – ”Mua alko ahdistaa, kun en tienny, mistä olisi pitänyt katsoa.” • Osa sitä hyvänä ja ilmeisesti osasi vieläpä seuloa oleellisen – ”Tarkistelin pieniä juttuja.” • Opettajan arvio: – Ne, jotka olivat lukeneet etukäteen kokeeseen ja olivat ymmärtäneet asiat, hyötyivät muistiinpanoista ja netistä. – Ne, jotka olivat tuudittautuneet uskoon, että saavat selata kaikkea ihan vapaasti, eivät juurikaan hyötyneet netin käytöstä, koska koe oli hyvin soveltava.
  • 42. Opettajien kokemuksia blog.edu.turku.fi/tiimit/2014/12/16/sahkoiset-kokeet-reaaliaineissa • Sitoutti, innosti, kannusti kokeiluihin ja yhteistyöhön • Rohkaisi myös tvt:n käyttöön yleisesti • Myös opiskelijat ovat oppineet käyttämään erilaisia sähköisiä oppimisvälineitä, kun niitä on hyödynnetty useissa aineissa. • Avoin verkko & plagioinnin tunnistus • Sähköisen palautteen antaminen helppoa, nopeaa ja monisanaista, kielivirheiden korjaaminen on hidasta. Äänipalaute hyödyllinen  • ”Nyt ymmärrän paremmin, minkälaisiin oppimistilanteisiin voi tietotekniikkaa käyttää. Oma osaamiseni on varmistunut huomattavasti, ja ryhdyn rohkeammin kokeiluihin.”
  • 43. Millaista yhteistyötä olette tehneet ja millaista haluatte tehdä liittyen sähköisen arviointiin? Ideoita ja osaamista jaetaan somessa Muista Digabin aiemmin mainittujen kanavien lisäksi •opeverkostot.wikispaces.com/Facebook – Oppiainekohtaiset Facebook-ryhmät ja muut verkkoyhteisöt •Oman oppiaineen organisaatiot ja verkostot •Alueelliset verkostot ja hankkeet
  • 44. Lisätietoja • CC-lisenssit: creativecommons.fi • CC BY-SA 4.0 eli Creative Commons Nimeä-Jaa samoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssi: creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.fi lyhyesti: – Sinä saat jakaa ja muuntaa tätä diasarjaa, myös kaupallinen hyödyntäminen on sallittu. – Ehtona on, että viittaat aina alkuperäiseen tekijään ja lähteeseen, tämän diasarjan osalta: Matleena Laakso www.slideshare.net/MatleenaLaakso/digabi. Muokattu teos tulee jakaa tällä samalla lisenssillä. • Tätä lisenssiä laajempia oikeuksia voit kysyä tekijältä: www.matleenalaakso.fi Tämä diasarja on lisensoitu Creative Commons -lisenssillä CC BY-SA 4.0 HUOM: Kuvissa käytetty muitakin lisenssejä.

Editor's Notes

  1. Digabi – sähköiset ylioppilaskokeet, jonka tekijä on Matleena Laakso, on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Jaa samoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä. Tätä lisenssiä laajempia oikeuksia voi olla saatavilla osoitteessa http://www.matleenalaakso.fi/. Lisätietoja tekijänoikeuksista diasarjan viimeisessä diassa.