tiistai 18. marraskuuta 2014

Sosiaalinen media, Facebook ja videot TOP-ohjauksessa

Case: Sosiaalinen media, Facebook ja videot valmentajan työkaluna työssäoppimisen ohjauksessa.
Lyhytlinkki:
urly.fi/jnn

Taustaa 

Elokuussa 2014 lähdimme koulutuskeskus Salpauksen luonto- ja ympäristöalan perustutkinnon / luonto-ohjaajan koulutuksessa kokeilemaan uudenlaista tiimioppimisen ja tiimiyrittäjyyden pedagogiikkaa. Tässä raportissa kerron 4 kk:n (elo – marras 2014) pätkästä, jossa isona ohjauksen apuna olivat Facebook, Messenger ja YouTube. Itse kokeilumme jatkuu lukuvuoden 2014 – 2015 loppuun ja siitä edespäin. Uusi pedagogiikka haastaa meidän ottamaan roppakaupalla uusia välineitä haltuun. 

Lähtötilanteena on 2013 opintonsa aloittanut luonto-ohjaaja-ryhmä. Heidän opinto-ohjelmaansa on muutettu uuden kokeilun alla seuraavaksi: 1 vuosi opiskellaan normaalisti koulussa ja työssäoppimassa. 2 vuotena tehdään opinnot NY-formaatin ja tiimioppimisen kautta. 40 opintoviikkoa omaa työssäoppimista omassa yrityksessä… tuotteiden kehittämistä… markkinointia ja asiakasryhmiä. Näiden lisäksi on tiedonhakua useilla eri keinoilla ja tiedon jakamista omassa tiimissä. Oppilaiden omien toiveiden pohjalta sovittiin, että 4 – 8 opintoviikkoa käydään työssäoppimassa ulkopuolisissa yrityksissä. Laajennetaan oppimisen mahdollisuuksia, haetaan tietoa ja osaamista itselle ja tiimille.

Itsellä on noin 15 vuoden opettaja / kouluttaja kokemus ja olen viimevuosina siirtynyt perinteisestä opettajuudesta valmentavan ohjaajuuden suuntaan. Toimin tällä hetkellä koulutuskeskus Salpauksen Asikkalan toimipisteessä ja asun Kaakkois-Suomessa, Miehikkälässä. Työmatkaa kertyy noin 160km yhteen suuntaan. Tästä johtuen olen sopinut esimiesteni kanssa, että kontaktipäivien lisäksi teen työtäni etänä kotoa käsin. 


Käytännössä 

Ja asiaan. Etätyöstä johtuen olen paljon pohtinut erilaisia mahdollisuuksia pysyä kärryillä tiimiläisten (oppijoiden) ajatuksista, kokemuksista ja oppimisen prosessista. Näin pystyisin valmentajana ohjaamaan ja tukemaan osaamisen kehittymistä. Sovittiin tiimiläisten kanssa, että yritetään jakaa mahdollisimman paljon asiaa Faceen. Näin minä ja muut tiimiläiset olisivat kärryillä elämänmenosta. Seuraavassa kuvakaappauksia suljetusta Facebook-ryhmästämme.


Kuva 1. Tiimiläiset lähtivät kehittämään yritykselle graafista ilmettä.






Kuvat 2 ja 3. Oppilaat suunnittelevat ja testaavat asiakkaille tarjottavia ruokia


Kuva 4. Yhteydenpitoa, asiakkaat ja yrittäjät.

Kuva 5. Asiakkaita ja tunnelmia


Kuva 6. Asiakkaita ja yhteisten keskustelujen jatkamista

Kuva 7. Livenä käytyjä keskustelujamme jatkettiin useasti Facessa.


Kuva 8. Tiimiläiset valitsevat prosessin aikana 2 – 3 valinnaista tutkinnon osaa (a 10 ov) joihin oppimistaan suuntaavat. Osa lähti järjestämään 1 vuoden opiskelijoille vaellusta ja näin kerryttämään osaamistaan erävaelluksen ohjaajina.

Kuva 9. Ammattiosaamisen näyttöä voi ruveta suunnittelemaan, kun omasta ja valmentajan mielestä osaamista on kertynyt riittävästi. Näyttösuunnitelmat tehdään videona. Tein tiimiläisille oman ohjevideon.
Videoni löytyy: https://www.youtube.com/watch?v=rC6OQvRa_7k




Kuva 10. Tiimiläiset laittoivat videot Messengerin yksityisviesteinä. Marraskuuhun mennessä olin saanut 3 näyttösuunnitelmavideota. 1 pidempi video oli laitettu YouTubeen ja sain linkin Messenger-viestinä.




Oliko järkee? 

Mikä toimi ja mikä ei. Mitä mieltä tästä oltiin?

Mielestäni uuden pedagogiikan kokeilussamme tiedon pitää siirtyä kaikissa mahdollisissa suunnissa, jotta ymmärrys omista ratkaisuista, vaadittavasta osaamisesta, toivotuista ratkaisuista ja osaamisen kertymisestä näkyisi mahdollisimman hyvin. Näin vastuuta oppimisesta voidaan siirtää oikeasti ja tavoitteellisesti oppijoille. Ja näin myös opitaan muilta tiimiläisiltä.

Facebook ja Messenger auttoivat ainakin minua ymmärtämään oppijoiden aivotuksia ja ratkaisuja. Sain myös valmentajalle tärkeää tietoa fiiliksistä, haasteista ja oppimisen tasosta. Tämä yhteydenpito / jakaminen jatkuu toukokuun 2015 loppuun, joten luulen, että kaikki kehitymme viestijöinä ja näiden välineiden käyttäjinä. Jokaisen uuden idean (mm. näyttösuunnitelmavideot) kanssa jouduttiin miettimään ”miksi ja miten” ja oppilaat aina koeponnistivat asian kysymällä ”miksi tehdään näin”. Nämä keskustelut olivat mahtava paikka miettiä myös omalta osaltani toimien järkevyyttä. Ei muutosta muutoksen vuoksi vaan parantunutta toimintaa oppimisen tehostamiseksi.

Eniten jäin kaipaamaan oppijoiden jakamisia oppimisen oivalluksista, haasteista ja niiden selättämisestä jne. Tämä tietysti on meille muutoksen edessä oleville vanhoille yksilöoppijoille uutta ja opeteltavaa. Ja myös olisinhan voinut siitä myös viestiä. Hanke päättyy – kokeilu jatkuu. 


Faktaa 

Koulutuskeskus Salpaus, Asikkala, Luonto-ohjaaja-koulutus

http://www.salpaus.fi/luonnonvara-ala/nuorten-koulutus/sivut/tuote.aspx?pid=3433 

Jarno Räsänen, Sertifioitu Tiimiakatemia Team Coach, p. 050-340 5570, jarno.rasanen@salpaus.fi 

Erätuuli NY, https://www.facebook.com/pages/Er%C3%A4tuuli-Ny/343601359138306?fref=ts 


”Tulevaisuus on jo täällä, se ei vain ole kovinkaan tasapuolisesti jakautunut” William Gibson



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti