tiistai 18. marraskuuta 2014

TOP-blogi opinnäytteenä

Case: TOP-blogi opinnäytteenä - kiinteistöpalveluala


Aiempina vuosina yksittäiset kiinteistöpalvelualan opiskelijat ovat kirjoittaneet blogeja työssäoppimisjaksojensa aikana. Tänä syksynä ryhmänohjaaja ja äidinkielenopettaja päättivät yhdessä, että koko valmistuva Kipa-ryhmä kirjoittaa viimeisenä opiskeluvuonnaan blogeja. Idea on raportoida lähinnä työssäoppimisjaksosta blogimuodossa, mutta samalla opiskelijalle rakentuu portfolio, joka toimii myös opinnäytteenä ja opinnäyteraporttina.

Välineeksi valitsimme Bloggerin, koska monella on Google-tili jo valmiina ja Googlen palvelut ovat melko tuttuja. Toisaalta Blogger on varsin helppokäyttöinen vasta-alkajallekin.

Aloitimme blogien teon niin, että tapasimme koko ryhmä, ryhmänohjaaja, äidinkielenopettaja ja hankevastaava kerran. Keskustelimme blogeista ja työnhausta, ja kaikki loivat itselleen blogin. Blogiin kirjoitettiin myös esittelyteksti itsestä. Tämän jälkeen oli ajatuksena, että kaikki alkavat itsenäisesti kirjoittaa blogiinsa. Ensimmäisen tapaamiskerran jälkeen osa ryhmän opiskelijoista lähti TOP-jaksolle. Saman tien sovittiin myös toinen tapaamiskerta, jolla blogeihin tutustuttaisiin tarkemmin. Tälle kerralle tulivat mukaan vain koulussa olijat, ja he kirjoittivat lyhyet raportit koulussa sillä viikolla tekemistään tehtävistä. Latasimme myös Blogger-appseja älypuhelimiin.

TOP-jaksolla olijat eivät kuitenkaan aloittaneet vielä itsenäisesti blogin kirjoittamista, joten sovittiin kolmas tapaamiskerta, johon kaikki osallistuivat. Blogeja päivitettiin sekä tietokoneella että kännyköillä. Tässä tapaamisessa kävi myös ilmi, että eräs TOP-jaksolla olija oli unohtanut Google-salasanansa, ja raporttia olikin kirjoitettu itsenäisesti Wordilla. Päädyimme luomaan uuden blogin ja siirtämään materiaalin sinne.

Tällä ryhmällä alkaa äidinkielen kurssi joulukuun alussa. Ajatuksena on, että äidinkielen tunnit käytetään lähinnä blogityöskentelyyn ja taitoja hiotaan entisestään. Myös TOP-jaksolla olijat osallistuvat osalle äidinkielen tunneista, jotta taidot kasvaisivat, mutta tarkoitus on, että jokainen opiskelija oppii ajan kanssa itsenäisesti kirjoittamaan blogitekstejä ja hyödyntämään blogia raportointivälineenä.

saminkiinteistotop.blogspot.fi
ristonkiinteistotop2.blogspot.fi



Case: TOP-blogi opinnäytteenä - tanssiala

Tanssijat hakeutuvat Keskuspuiston ammattiopiston jälkeen usein jatkokoulutukseen, ja tästä syystä tanssialalla on tähän asti kirjoitettu hyvinkin perinteisiä opinnäyteraportteja. Tänä vuonna tilanne muuttui nopeasti, sillä äidinkielen viimeinen kurssi onkin opiskelijoilla jo toisena (eikä siis vasta kolmantena) vuonna. Osa opiskelijoista tarvitsee kuitenkin paljon tukea ja ohjausta opinnäytteensä raportoimisessa.

Samaan aikaan tanssialan opetushenkilökunta innostui sosiaalisesta mediasta ja itsensä markkinoimisesta sosiaalisen median keinoin. Päätimme, että opiskelijat aloittavat toisen opiskeluvuoden aikana blogien pitämisen Bloggerissa, johon päädyimme hyvän käytettävyyden vuoksi. Blogista on tarkoitus koota portfolio, johon raportoidaan niin työssäoppimisjaksot kuin yhteiset ja omat tanssiprojektitkin. Niille, joiden rahkeet riittävät itsenäiseen perinteisen opinnäyteraportin kirjoittamiseen, blogi voi olla myös opinnäyteprosessin kuvauksen apuväline ja tuki, mutta sellaisenaankin se riittää portfoliomuotoiseksi opinnäytteeksi.

Syksyn 2014 aikana yksi opiskelija aloitti oman blogin tekemisen – muut seuraavat perässä joulukuussa, kun äidinkielen viimeinen kurssi alkaa. Työskentely aloitettiin niin, että yhdellä tapaamiskerralla opiskelija perusti blogin ja tutustui sen käyttöön. Samalla tanssialan ohjaaja perehtyi Bloggerin käyttöön. Tämän jälkeen opiskelija on itse ja ohjaajan avustuksella päivittänyt materiaalia blogiin. Koska kyseinen opiskelija on ollut koko syksyn koululla, on blogin sisällöstä puhuttu kasvokkain. Jatkossa tarkoitus on hyödyntää kommenttikenttää etäohjauksessa. Opiskelija halusi blogistaan yksityisen, joten kommenttikenttä sopii tällaiseen tarkoitukseen hyvin.

Karoliina Oksanen, äidinkielen opettaja
Keskuspuiston ammattiopisto

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti