Konseptin kehitystä varten luotu kuvitteellinen, mutta realistinen, persoona Laura hyödyntää opetuksessaan ilmiöpohjaista opetusta.
Nimi: Laura Helin
Ikä: 28
Koulutus: Kasvatustieteiden kandidaatti
Ammatti: Luokanopettaja alakoulussa, Keski-Suomi
Asuu: Vuokralla Lievestuoreen keskustassa
Perhe: Avomies, kaksi kissaa.
Harrastukset: Valokuvaus, Espanjan kulttuuri, kuvankäsittely
Laura toimii toista lukukautta luokanopettajana nelosluokkalaisille. Hän soveltaa opetuksessaan ilmiölähtöisyyttä ja teettää oppilaillaan melko usein kokeellisia töitä ja pieniä projekteja. Opintojensa aikana hän tutustui Open Data Kit-työkaluihin. Ympäristöopin opetuksessa Laura laittaa oppilaansa pohtimaan sitä, miksi kasvit näyttävät erilaisilta eri elinympäristöissä. Oppilaat tekevät havaintoja ja mittauksia luonnossa ja tallentavat havainnot ja tulokset ODK-collect sovelluksella. Luokassa sitten yhdessä pohditaan tehtyjä havaintoja. Projektissa käytetään koululta löytyviä viittä Android-tablettia, sekä mahdollisuuksien mukaan oppilaiden omia laitteita. Koululla ei ole WIFI-verkkoa, mutta Laura on saanut kaupungin IT-tukihenkilön kanssa ODK-Aggregate palvelimen pyörimään omassa läppärissään. Oppilaiden havainnot puretaan Lauran omalla läppärillään luoman lähiverkon kautta vastaanottavalle palvelinsovellukselle.
Laura toivoo, että kouluun saataisiin toimiva langaton verkko, tämä antaisi lisää mahdollisuuksia opettamiseen.
Kevätlukukaudella Laura keräyttää oppilailla havaintoja kotipaikkakunnan kulttuurista. Oppilaat keräävät kouluaikana ja sen ulkopuolella havaintoja (paikkatieto, kuvia, omia mielipiteitä) kulttuurista. Yhdessä sitten tarkastellaan kartalla havaintoja ja pohditaan onko esimerkiksi ”Pekan” (nimi muutettu) havainnot graffiteista kulttuuria.