Opettaja Heikki keräyttää kasveja mobiilisti

Kurssiviikolla kahdeksan opimme oppimisratkaisuiden käytettävyydestä ja käyttöönoton tuesta. Tehtävänä oli laatia oman konseptin peruskäyttäjälle profiili. Oppimisratkaisuni peruskäyttäjä on opettaja. Hän voi olla periaatteessa millä koulutasolla tahansa töissä, mutta alla esittäytyy yläkoulun biologian aineenopettaja Heikki (kuva tulee myöhemmin).

Nimi: Heikki Kuokka

Ikä: 32

Koulutus: FM biologia 2010

Ammatti: Yläkoulun ja lukion biologian ja maantiedon lehtori, Itä-Suomi

Asuu: Savonlinnassa, remontoidussa rintamamiestalossa.

Perhe: Ei perhettä, kaksi koiraa.

Harrastukset: lintujen bongaus sekä geokätköily. Ajaa myös melko paljon pyörällä.

Tietotekniset taidot: osaa mielestään käyttää normaaleja ohjelmistoja sekä laitteita, joita nyt koulussa yleisesti käytetään. Omistaa iPadin, jota käyttää myös opetuksessa.

Arvostaa: kestävää kehitystä, luontoa. Pitää erittäin tärkeänä omassa työssään sitä, että oppilaat ottaisivat itse vastuuta omasta oppimisestaan. Arvostaa myös esimerkkinä toimimisen tärkeyttä.

Heikki on pohtinut opetusmetodiensa muuttamista, ihan vaihtelun vuoksi. Hän on ajatellut kokeilla tutkivan opettamisen lähestymistapaa yläkoulun seiskaluokkalaisten biologian opetuksessa. Heikillä on mielessään ihan oikean, laajan tutkivan opettamisen mallin mukaisen projektin kokeilu, mutta hän ei uskalla lähteä siihen kylmiltään. Hänestä tuntuu, että hän ei hallitse kokonaisuutta, vaan päättää ensin testata pienessä mittakaavassa sitä, miten oppilaat osaavat toimia ryhmässä ja hyödyntää hänen ajattelemiaan tietoteknisiä oppimisratkaisuita. Heikki on kuullut oppimisratkaisusta mobiiliin tiedonkeräykseen kesällä käymässään LUMA-koulutuksessa ja suorittaa parhaillaan itsenäisesti oppimisratkaisun työkalujen opetteluun tarkoitettua verkkokurssia.

Heikki aikoo toteuttaa digitaalisen kasvion keräämisen seiskaluokkalaisten kanssa ja mikäli kaikki menee hyvin hän aikoo toteuttaa samojen oppilaiden kanssa isomman projektin seuraavana keväänä.

Koululla on joitakin iPadeja sekä muutamia Android-tabletteja. iPadit eivät valitettavasti sovi tällä hetkellä hyödynnettäväksi kokeilussa, koska oppimisratkaisu toimii tällä hetkellä vain Android-käyttöjärjestelmässä. Tarkoituksena onkin hyödyntää mahdollisimman paljon oppilaiden omia laitteita. Oppilaat saavat kerätä pienissä ryhmissä opetussuunnitelmassa vaaditun kasvion, Heikki edellyttää vähintään viidenkymmenen kasvin keräämistä paikkatietoineen ja kuvineen. Vaikka työ tehdään ryhmissä kerää jokainen oppilas oman kasvionsa.

Heikki pystyy seuraamaan reaaliajassa oppilaiden kasvioiden edistymistä. Lisäksi luokassa pystytään yhdessä seuraamaan miten työ on edistynyt tarkastelemalla kerättyjen kasvien sijainteja kartalla. Parhaana puolena oppimisratkaisussa Heikki pitää mahdollisuutta kerätä tietoja off-line, eli käytetyissä mobiililaitteissa ei tarvita simkortteja ja nettiyhteyttä maastossa. Heikille on myös tärkeää, että hän pystyy itse päättämään mitä dataa kerätään luodessaan lomakkeita oppilaiden mobiililaitteille.

Jätä kommentti